Македония има интерес да е съдружник в АЕЦ „Белене“, но той тепърва ще се обсъжда. Това ибяви вицепремиерът Томислав Дончев след края на Българо-македонския бизнс форум.
„Предстои размяна на визити, особено в сферата на енергетиката. От една страна участие на Македония в проекта АЕЦ „Белене“, като съдружник. Това е анонс, тепърва ще се водят разговори. Другата е създаване на обща енергийна борса, заяви Дончев.“
Интереса на Република Македония по темата потвърди вицепремиерът Ангюшев:
„МИСЛЯ, ЧЕ ИМА ТЕХНИЧЕСКА ЛОГИКА В ТОВА МАКЕДОНИЯ ДА УЧАСТВА В ПРОЕКТА „БЕЛЕНЕ“ ДЪЛГОСРОЧНО, ИМАЙКИ ПРЕДВИД, ЧЕ РЕЗЕРВИТЕ НА ВЪГЛИЩА В МАКЕДОНИЯ СА ОГРАНИЧЕНИ“.
Изглежда правителството е силно решено да похарчи милиарди от парите на българските данъкоплатци за мегапроект, който, според много анализатори, никога няма да заработи. Още повече, че за да започне изграждането му по начало, ЕК трябва да даде ново одобрение след като строежът бе прекратен преди повече от 5 години от същите хора, които сега всячески се опитват да го възродят.
СЪТРУДНИЧЕСТВОТО С МАКЕДОНИЯ
На днешния форум стана ясно още, че България и Македония ще работят за общ граничен контрол.
Това беше обявено след срещата на Томислав Дончев с македонския му колега Кочо Ангюшев в рамките на двустранния бизнес форум в Скопие.
Приоритетно правителствата ще работят за изграждането на транспортния коридор номер 8 и жп линията по направлението Скопие-София, заяви македонският вицепремиер:
„Ако искате да имате достъп до пристанищата на Черно море или до пристанищата на река Дунав, вие нямате друг избор, освен да возите с камиони или с железница да ходите през други държави, което е много скъпо“.
До няколко месеца обаче е възможно да има общ граничен контрол, са се договорили двамата вицепремиери:
„Трябва да се вземе решение на територията на коя от държавите ще е смесеният екип за влизане, за излизане. Трудно ми е да направя прогноза, но според мен говорим за месеци“, съобщи Дончев.
Експертите прогнозират бързо развитие на бизнес отношенията между двете страни, след като Република Македония стане член на НАТО, предпоставка е и изграждането на пътната и жп свързващата инфраструктура.