Само ГЕРБ и БСП влизат със сигурност в парламента, ако изборите бяха днес, показва сондаж на социологическата агенция „Маркет линкс“ за обществено- политическите нагласи в България, проведен в началото на октомври.

4% e разликата между двете политически сили, води ГЕРБ. Партньорът на ГЕРБ в управляващата сега коалиция „Обединени патриоти“ е на кантар, но има резерви да прескочи 4% бариера. ДПС и „Воля“ на Веселин Марешки взимат под 4%. Висок е делът на гражданите, които не се чувстват представени от нито един от настоящите политически субекти, но не заявяват избор – 43%.

Класацията на Маркет линкс: ГЕРБ – 20,7%; БСП – 17,3%; Обединени патриоти  –  4,2%; ДПС – 3,3%; Воля – 3,3%;  „Да, България“ – 3,2%;  Реформаторски блок – 1,3%;  ДСБ / Нова република – 1,2%; АБВ – 1%.

Близо две трети от българите са песимисти за развитието на страната. По скалата за одобрение на институции води държавният глава (56%),  най-ниско е доверието в парламента (12%), 61% дават отрицателни оценки за работата на законодателната власт. На този етап острата конфронтация между президента и ГЕРБ не оказва съществено негативно влияние върху публичния имидж на държавния глава, смятат от „Маркет линкс“.

Премиерът Бойко Борисов запазва одобрението на 29% от избирателите, показва още проучването. Междуинституционалното напрежение, както и зачестилите през последните месеци скандали, свързани главно със злоупотреби с власт по места (разкритията около роднинските назначения на Делян Добрев в Хасково, случаят „Суджукгейт“ и т.н.), осезаемо влошават политическия климат. Преобладават отрицателните оценки в отношението към всички политически субекти, както и към публичните институции – изпълнителната, законодателната и съдебната власт, посочват от „Маркет линкс“.

Сегашния дефицит на доверие към политическия елит анализът на експертите обяснява с изводи за „повърхностно отношение от страна на парламентарно представените партии към ключови социални политики и  липса на дългосрочна визия за развитие на държавата“.

Актуалният въпрос за председателството на България на Съвета на ЕС не е особено значима тема за избирателите, констатират социолозите. Тази тема бива коментирана не толкова в контекста на приоритетите, а заради  скандалите около финансирането на ремонта на НДК, показва сондажът при по-дълбочинна разбивка.

Представянето на България по време на председателството ни в ЕС би могло и да не предреши съдбата на кабинета „Борисов 3“, но със сигурност ще бъде от решаващо значение за мястото и ролята на България в ЕС. Предизвикателството е голямо, особено в контекста на очакваното присъединяване на страната ни в еврозоната и кандидатстването ни за членство в шенгенското пространство и пречупено през призмата на „Европа на различни скорости“ и на засилващи се протекционистки и националистически настроения в рамките на европейската общност, коментират анализаторите на резултатите от социологическото проучване.

Две трети, близо 75% от българите са песимисти за развитието на страната. Малко над една пета или 21% имат доверие на правителството. На противоположния полюс са близо 54% от хората. Те декларират, че нямат доверие в кабинета „Борисов ІІІ“.

На базата на оценките на избирателите, попадащи в извадката на изследването, кабинетът не е застрашен от разклащане и е стабилен. Избирателите смятат, че предвид предстоящото европредседателство, следващите шест месеца няма да се очертаят условия за предсрочен вот, прави извод агенция „Маркет линкс“.

Премиерът е със значително по-висок личен рейтинг в сравнение с оглавяваното от него коалиционно правителство ГЕРБ и“Обединени патриоти“. 29% остават с положително отношение към Бойко Борисов заради личното му политическо присъствие, като приемат за негови най-добри успехи международните му активности, резултатите от срещите с Меркел, Макрон и Ердоган, както и подписване на договор за приятелство, добросъседство и сътрудничество с Македония.

Прави впечатление, че ако десните формации намерят помежду си общ език, биха разполагали с електорален потенциал да се превърнат в трета или четвърта политическа сила върху политическата карта. Национално-представително проучване на „Маркет линкс“ е проведено в периода от 6 до 16 октомври сред 1017 души на възраст над 18 години и е финансирано от социологическата агенция.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук