Министри от кабинета „Борисов 3“ категорично се противопоставиха на критиките, които по-рано днес отправи президентът Румен Радев при отчета на двегодишния период откак е на този пост. В своето изказване държавният глава наблегна на политически обвинения и критика и това остави на заден план неговия отчет за сметка на разпалването на противопоставянето по линията президент – правителство.
Финансовият министър Владислав Горанов отхвърли твърдението на държавния глава, че правителството харчи по непрозрачен начин бюджетни пари.
„Нито един лев от разходите за 2018 година не е останал непрозрачен и не е над разчетените с годишния закон за Държавния бюджет. Нямаме право на това“, каза той.
Най-оптимистичната прогноза за замяната на лева с еврото е вероятно да се случи на 01.01.2022 година, обяви министърът. Според Горанов „минималният престой в ЕRMII е две години. Ако получим одобрение, двете години изтичат през 2021 г. Ще е необходима още една година и най-рано през 2022 г. влизането на еврото в България може да стане факт“. Той опроверга страховете на хората, че въвеждането на еврото ще доведе до повишаване на цените и намаляване на доходите на гражданите.
Министърът на икономиката Емил Караниколов опроверга думите на президента, че има трайна тенденция за намаляване на чуждестранните инвестиции:
„Имаме проблеми, но нека да се събираме и да решаваме тези проблеми, а не да очерняме България. Инвеститорите гледат и се чудят какво става. От една страна идват инвеститори. От друга институция казват, че българската икономика е траен проблем. В България преди години идваха инвеститорите, защото в България беше евтина работната ръка. В момента в България инвеститорите идват поради две причини: финансова и макроикономическа стабилност и най-важното – квалифицирана работна ръка. Да, недостатъчна, но квалифицирана и нека да работим в тази насока“.
Тенденцията е за разкриване, а не за закриване на предприятия, заяви министърът на икономиката днес по време на брифинг в Министерството на икономиката. Той подчерта, че през последните месеци са направени доста крупни инвестиции в Северна България и даде пример със следните фирми: завод за самолетни части на френската група „Латекоер“ – проектът е на стойност 11 млн. евро; завод за автомобилни аксесоари на американската компания „Варок Лайтинг Системс“ на стойност 8 млн. лв.; завод за производство на авточасти в България на германската компания „Фос Аутомотив“ на стойност 15 млн. евро;, германската компания „Leoni” в региона на Плевен с 32 млн. евро; производственото предприятие на „Мултивак България Продакшън“ – инвестицията е за над 36 млн. лв; „одело Фарба Лайтинг Груп“ – инвестицията ще бъде в размер на 40.6 милиона евро, което включва изграждането на 3 завода и парк за поддоставчици и др.
Караниколов изтъкна, че в Българската агенция за инвестиции са подадени 54 проекта за инвестиции на стойност 1, 5 млрд. лв. Икономическият министър увери, че отпуснати 500 млн. лв. за язовирите ще бъдат разходвани публично, така както е по Закона за обществените поръчки и всички други закони. По негови думи до две седмици трябва да започне работа и държавното предприятие за стопанисване на язовирите.
Военният министър Красимир Каракачанов пък обори твърденията на президента за „бутафорна“ процедура за боен самолет.
„Да твърдиш едно подобно нещо и то многократно, това за мен е война между институциите, която е абсолютна излишна. За мен. Аз не съм си позволявал да нападам която и да е институция“, коментира той
Министърът се опита иносказателно да обясни нещата:
„14 години нашите пилоти летяха на крилата на илюзиите, сега при сключване на договор ще летят на крилата на най-добрия боен самолет”, уточни Каракачанов.
Той посочи и че Българската армия не е само авиацията.
„За година и девет месеца не помня друго правителство и друг министър да е вдигал заплатите на военнослужещите с близо 20%, всяка година по 10%. Не помня да са предприемани такива мащабни проекти за възстановяване на съществуващата бойна техника. Защото българската авиация не е само новият самолет, българската авиация е и съществуващите към момента изтребители, бомбардировачи и учебни самолети, хеликоптери и други средства.“
Според министъра за всички изброени машини до момента не са били отделяни необходимите средства. По думите му Българската авиация е и онези транспортни летателни средства като „Спартан“-ите и „Кугъри“-те, които бяха закупувани преди десетина година. Каракачанов заяви, че за изправността на тези машни исъщо са отделени средства.