Проф. Антоанета Христова, директор на Института за изследване на населението и човека в Българската академия на науките и заместник-председател на Обществения съвет към парламентарната Комисия по демографска политика, децата и семейството, акцентира на важността на квалификацията и подготовката на учителите, въвеждащи предмета „Добродетели и религия“. Тя взема участие в заседание на комисията, където бяха разгледани три законопроекта за изменения в Закона за предучилищното и училищното образование.
По време на заседанието, тя сподели, че Министерството на образованието и науката (МОН) е възложило на специалист от Института за изследване на населението и човека към БАН да направи преглед на международните изследвания относно влиянието на религията върху децата за последните 4-5 години. Подготвеният доклад е предоставен на МОН.
Докладът води до два основни извода. Първият показва, че съществува положителна корелация между конфесионалното обучение и развитието на ценности и морал, подкрепа на толерантността и намаляване на агресията. С други думи, ползите от конфесионалното обучение са значителни, отбеляза проф. Христова.
Въпреки това, тя подчерта, че ако учителят не е свършил работата си добре и е бил догматичен, влиянието на обучението може да бъде дори негативно. Аналила негативния ефект, идващ от неподходящото следване на приоритетите на обществото и невъзможността да се извлекат нужните уроци от притчите и историите. Когато учителят не успее в това, рисковете от увеличаване на агресията и липсата на толерантност при децата се увеличават. Това подчертава важността на обучението на преподавателя и методологията, както и необходимостта от ясни уроци от държавата за този процес.
Проблемът е сложен, но не бива да се изпуска от поглед основната идея, каза проф. Христова. Необходимо е да се запази ценността на инициативата и да се обърне внимание на рисковете, свързани с обучаващия. Всички изследвания показват, че влиянието на училището като цяло е ограничено, но учителят, който вдъхновява и мотивира, може да направи решаваща разлика, заключи проф. Антоанета Христова.
/АКМ




