Нова проява на антибългарски настроения в РСМ

Миналата седмица премиерът на Р Северна Македония Християн Мицкоски заплаши, че докато България не завърши своята част от тунела от ж.п. Коридор 8, който я свързва със Северна Македония, както и километрите от ж.п. линията, „от тунела до връзката с железопътната линия на България”, Северна Македония няма да строи третата фаза от ж.п. линията на своя територия. Явно в следствие на шума, който западните ни съседи вдигнаха и негодуванието им, днес Министерството на транспорта съобщи, че България и Северна Македония са постигнали съгласие по технически параметри при изграждането на железопътния Коридор 8.

От ведомството уточняват, че на работна среща в София представители на двете страни са се споразумяли, че трансграничното тунелно съоръжение „Деве баир“ е по-целесъобразно да бъде изградено от един изпълнител.

Подкрепа за решението има и от представители на Европейската инвестиционна банка, както и на Европейската банка за възстановяване и развитие, както и готовност за съдействие при подготовката и провеждането на тръжната процедура.

Коя от страните ще проведе обществена поръчка за изпълнител ще се решава на предстоящи разговори с потенциални финансиращи институции, става ясно още от съобщението.

Проблемът със строителството на коридор №8 е от години и за съжаление нито Северна Македония, нито България, имаха достатъчно воля проектът да се завърши. Това пък дава възможност на други страни като Русия, която не желае Балканите да се отпушат към Запада, и Сърбия, която не иска да отстъпи мястото си на единствена транспортна артерия към Европа, да правят всичко възможно за да осуетят строителството му.

Припомняме, че в началото на месеца сръбският министър на строителството, транспорта и инфраструктурата Горан Весич лично призна, че режимът на Александър Вучич е участвал в спирането на изграждането на Коридор №8, който трябва да свърже Черно море с Адриатическо.

„В Европейския съюз форсираха коридора от България до Албания, както и онзи от Румъния до Гърция. Ние предотвратихме този мрачен сценарий за Сърбия с решението на Александър Вучич Белград да започне да инвестира в жп-линията от Коридор 10“, каза открито Весич.

Според него „Сърбия трябва да се пребори да бъде централна държава, през която минават всички жп-линии“.

Първото решение на правителството на Християн Мицкоски в РС Македония бе да спре изграждането на Коридор №8. Дясната ръка на Мицкоски Александър Николоски дори се опита подсигурените европейски средства за този транспортен коридор да бъдат пренасочени към Коридор 10, чиято основна ос преминава през Залцбург – Любляна – Загреб – Белград – Ниш – Скопие – Велес – Солун. От ЕК обаче категорично заявиха, че парите не могат да се пренасочват.

Транснационалната транспортна ос Изток-Запад (Коридор №8) се простира от пристанище Бари в Италия до пристанищата Варна и Бургас в България.

Общата му дължина е между 1220 и 1350 км, в зависимост от специфичните особености на неговите пътни и железопътни трасета. През България минават 631 км пътища, а изградената железопътна част е 747 км. Около 52% от пътната инфраструктура и над 55% от железопътната инфраструктура на коридора са на българска територия. Те са изградени и са в експлоатация. Неизградена все още по българския участък на коридора е железопътната линия от гара Гюешево до българо-македонската граница, която е с дължина около 2,5 км.

Централната част на коридор №8 минава през Северна Македония – Кичево, Скопие, Куманово, Беляковце и Крива Паланка. Липсват обаче връзки в западния край (от Кичево до границата с Албания) и в източния край (от Куманово до границата с България).

Официалният старт на строителните работи по железопътна част на Коридор №8 на територията на Северна Македония в участъка Куманово-Беляковце-Крива Паланка бе даден през октомври 2022 г., край Куманово с участието на тогавашните премиери на България и на Република Северна Македония Гълъб Донев и Димитър Ковачевски.

Припомняме, че работата по първите два участъка от железопътния Коридор 8 – от Куманово до Беляковце и от Беляковце до Крива Паланка трябва да приключи до края на 2025 г., за което са осигурени всички необходими средства и е извършено отчуждаването на терена.

Участъкът от Куманово до Беляковце, който е дълъг 31 километра, ще бъде изграден от консорциума „Щрабаг“, срокът за изпълнение на този участък е 24 месеца.

Вторият участък ще бъде изпълнен от турската компания „Гюлермак“, като срокът за изпълнение на този проект се очаква да бъде в рамките на 36 месеца. До края на годината трябва да бъде обявен търг за избор на изпълнител за третия участък от Крива паланка до границата с България.

Железопътното трасе по Коридор №8 е изключително важно за страните по неговото протежение както за България, за Северна Македония, така и за Албания и несъмнено ще допринесе голяма добавена стойност за развитието на целия ни регион. Той се превръща и в ключов логистичен маршрут по южния фланг на НАТО от Адриатическо до Черно море и има огромно значение в настоящия геополитически момент.

Още новини от деня – четете тук

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук