Преди дни при посещение на авиобаза „Граф Игнатиево“ служебният министър на отбраната Димитър Стоянов каза нещо притеснително – че ремонтите на съоръженията, необходими, за да започне Българската армия да използва изтребителите F-16, когато пристигнат у нас, са били отлагани три години.
По думите му целта е през 2024 г. базата да получи сертификат от американска страна, за да може да приеме самолетите F-16 BLOCK 70.
Министър Стоянов припомни, че самолетът F-16 BLOCK 70 е определен за основен боен самолет на българските Военновъздушни сили през 2018 г. Договорът за модернизация на летището е сключен през август 2019 г., но до есента на 2022 г. не е била открита нито една строителна площадка, каза той.
„Забавянето е повече от 3 години“, подчерта министър Стоянов.
По думите му, сред причините за забавянето на модернизацията са: сключените договори от 2020 и 2021 г. на инженеринг – проектиране и строителство чрез директно възлагане; сто процента авансови плащания (по този начин са раздадени около 202 милиона лева); неточност при определяне на параметрите на заданието, в резултат на което строително-монтажните работи са в пъти завишени спрямо очакваните при възлагането на договорите.
Министър Стоянов даде пример за възложен през 2020 г. договор с авансово платени 300 000 лв., като след извършено проектиране фирмата е представила сметка за 10 млн. лв. Този договор ще бъде прекратен, обясни той.
Тази информация повдига няколко въпроса.
Първо,
Има ли Българската армия капацитетът да работи с F-16?
Към момента публичната информация е за един-единствен пилот, който се е завърнал от САЩ след успешно обучение за управляване на изтребителя. Въпреки че кандидатите бяха повече, малко по малко те отпаднаха от обучението.
Вторият въпрос се отнася до това
дали някой в Българската армия саботира процесите по модернизация?
Такава хипотеза съществува по линия на възможността в армията ни да има вътрешно съпротивление към използването на нова техника. Ако това е вярно, следва да се запитаме дали става въпрос за умишлен саботаж от управление на F-16, или просто за неспособност на армията ни да усвои необходимите знания и умения.
Третият въпрос може да звучи радикално, но е редно да бъде зададе:
Може ли България да си наеме армия?
Спомняме си как, когато първите испански изтребители „Eurofighter“ дойдоха у нас, за да патрулират небето ни, бяха вдигнати по тревога срещу съмнения за нарушаване на въздушното ни пространство от два самолета, идващи от Черно море.
След това пък Нидерландия изпрати изтребители F-35 у нас. И макар армия под наем да звучи драстично, страната ни действително би могла да инвестира в по-широки връзки със западните ни партньори. Най-малкото знаят как да управляват F-ките.
Още актуални коментари – четете тук.