На снимката: Откриването на АМ "Марица" между Оризово и Димитровград, 29.10. 2015-та.

Нищо чудно бившият шеф на Агенция „Пътна инфраструктура“ Лазар Лазаров да излезе единственият виновник, въпреки че далеч не само той е виновен.

Така бившият председател на Браншовата камара „Пътища“ инж. Румен Йовчев коментира пред БНР вестта за разследваната от прокуратурата обществена поръчка за отводняване на автомагирстрала „Марица“:

По думите му, Лазар Лазаров може да излезе единственият виновник, макар че далеч не е само той е виновен. Според Румен Йовчев, основният проблем при избор на изпълнител при строителството поддръжката на пътищата у нас е, че се търси най-ниската цена, което предполага компромис с качеството.  Когато цената е прекалено ниска, вероятно нещо е пропуснато, или има някаква геоложка изненада, счита експредседателят на браншовата камара.

За мен като цяло качеството на тази магистрала в този участък (Оризово – Димитровград – бел.ред.) е слаб 2, но тъй като вече е построен, можем да пишем среден 3.

Основният проблем  е в подхода към пътните ремонти

Йовчев обоснова необходимостта от формиране на т.нар. „девизни цени“ (вложените материали по международни цени, бел.ред.) в пътното строителство: Не мога да разбера защо толкова години, след като в Пътната агенция има данни за стойности на километър, на квадратен метър съоръжения, не се възложи на един екип да направи едни девизни цени.

И когато един кандидат­ строител подаде оферта, по­-ниска от въпросните девизни цени, да бъде отхвърлен или да бъде поканен – какви гениални идеи – проектни или други – е измислил, за да му е толкова ниска стойността. Но това не се прави. Не може 20 хиляди километра пътища да се поддържат с пари от винетки, категоричен бе Румен Йовчев.

Според изчисленията на експерта, у нас има около 20 хиляди километра пътища, които трябва да се ремонтират през десет години. А това прави 2 хиляди километра на година, коио в стойностно изражение са 1, 200­-1,3300 млрд. лв.

Като се поддържат пътищата по този начин, цените след време ще спаднат, защото има други технологии – тънки настилки, топло рециклиране, при което стойността на километър е около 150 хиляди лева – това е около три пъти по­евтино. Но не можем да направим пътищата и да ги зарежем отново, както сега се прави.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук