На първа инстанция Административният съд в град София е отхвърлил жалбата на един от мобилните оператори у нас срещу заповедта на министъра на икономиката и индустрията, с която се ограничава поскъпването на мобилните услуги. Това заяви на брифинг вицепремиерът и министър на икономиката и индустрията Корнелия Нинова.
Тя определи решението на съда като малка победа.
„Това е една малка победа в желанието ни да помогнем на гражданите в тези трудни моменти“, коментира министърът .
Нинова се обърна и към мобилните оператори:
„Не повишавайте цените докато тече този процес, повишаването ще бъде незаконно, заради заповедта, която издадохме, нейното предварително изпълнение и признанието на съда. Не пращайте на хората тези SMS-и това е подвеждаща информация, не можете да вдигате цените докато тече съдебният процес“, каза тя.
Съдебното решение може да се обжалва в седемдневен срок.
Припомняме, че в края на миналата година вицепремиерът и министър на икономиката и индустрията Корнелия Нинова издаде заповед, с която забрани на мобилните оператори да вдигнат цените на услугите си.
Колекторски фирми
Преди дни друга инициатива на министъра на икономиката получи принципна подкрепа от Асоциацията за защита на потребителите. Те я свързана с колекторските фирми и по-точно приемане на закон, който да регулира дейността на фирмите за събиране на дългове.
Нинова настоява до края на февруари да бъде изработен закон, който да спре „произвола на колекторските фирми“. По думите й в България в момента са работят 17 такива фирми.
Желанието на Асоциацията е да се въведе лицензионен режим за този вид фирми.
Според организацията е редно колекторите да изкупуват дългове, след като длъжниците бъдат уведомени и им бъде предложено изкупуване на същата цена. Важно е още служителите и собствениците на такъв вид фирми да са с чисто съдебно минало.
Колекторските агенции в България за последните две години събират задължения в размер на над 3 млрд. лв. Заради това се налага всички действия в посока регулиране на този бизнес, да бъдат прозрачни, категорична са от Асоциацията за защита на потребителите в България.
От там настояват и да се въведе образователен ценз и условие, когато давността е изтекла, длъжникът да може да възрази. Потребителите да имат право да поискат да спрат да бъдат притеснявани от събирачите на дългове, както и да има ясни правила, по които да бъде търсен длъжникът за задължението, съобразно законите, защитаващи лични данни, човешки и потребителски права, настояват още от организацията.
Според тях, за да спрат злоупотребите и тормозът над гражданите при събиране на забавени вземания трябва да се регламентира законово прехвърлянето на дълг, а дейността да не се монополизира.
Задължително е и действията и методите, с които колекторските фирми търсят забавените суми от длъжниците да бъдат така регламентирани, че да се спре психическият тормоз оказван върху хората. При нарушения от страна на колекторските фирми или използване на полулегални методи, както и заплахи, да им бъде отнеман лицензът, предлагат от организацията.
Достъпът на колекторските фирми до Централния кредитен регистър също трябва да бъде регламентиран.
За още новини последвайте канала на Дебати в Google Новини