Норвегия приближава своята цел за реализиране на продажби само на автомобили с нулеви емисии през тази година, като 95,8% от новите продадени автомобили през януари са изцяло електрически. Това представлява изключително постижение на глобално ниво, съобщава Франс прес.
През миналия месец електрическите автомобили са били 8954 от общо 9343 нови регистрирани автомобила, съобщи Норвежкият информационен съвет за сухопътен трафик (OFV).
От топ 50 на най-продаваните модели в страната, само два не са електрически, като първият от тях е на 33-о място в списъка.
В контекста на Европа, делът на електрическите автомобили е бил 13,6% през 2024 г., отбелязвайки първи спад, след значителния ръст на продажбите през 2020 г., съгласно данни от Асоциацията на европейските производители на автомобили (ACEA).
„Това е безпрецедентно. Ако януарските тенденции продължават през останалата част от годината, ще се доближим до целта си за 2025 г.“, посочи Ойвинд Солберг Торсен, директор на Норвежкия информационен съвет за сухопътен трафик в комюнике.
Въпреки това, ако целим изцяло електрически автопарк, трябва да се запазят стимулите, които правят електрическите автомобили по-привлекателни в сравнение с традиционните, допълни той.
Норвегия си е поставила за цел да постигне 100% продажби на нови автомобили с нулеви емисии до 2025 г., десет години преди ЕС.
За разлика от Брюксел, норвежките власти не въвеждат забрана за автомобили с двигатели с вътрешно горене, а прилагат политика на щедри стимули.
Електрическите автомобили са фактически освободени от данъчни задължения, докато тези на изкопаеми горива подлежат на по-високи налози, което прави покупката на електрически превозни средства изключително атрактивна.
Електрическите автомобили също са обект на специални привилегии в Норвегия, като освобождаване от градски такси, безплатно паркиране на обществени паркинги и право за движение по бус лентите.
На улиците на един от жилищните квартали на Осло лесно може да се видят множество електрически автомобили марки „Тесла“, „Ауди“ и „Фолксваген“, както и нарастващ брой китайски марки, предлагани на конкурентни цени. Почти всяка къща разполага с гараж, оборудван с пункт за зареждане.
Норвегия, която е най-големият износител на въглеводороди в Западна Европа, е изградил национална мрежа за ултра бързо зареждане.
Дори ако продажбите на електрически автомобили не достигнат 100% тази година, специалистите в сектора смятат, че целта може да бъде считана за изпълнена.
В тази връзка, данъчната тежест за автомобилите с двигатели с вътрешно горене и плъгин хибридите – които работят на част от изкопаеми горива, ще бъде увеличена от 1 април.
Според Норвежкия информационен съвет за сухопътен трафик, през януари дизеловите автомобили съставляват само 1,5% от новите регистрации, бензиновите 0,4%, а плъгин хибридите 1%.




