От януари до април тази година общият брой на инцидентите е намалял с почти 40% в сравнение с предходните шест месеца, като от 129 е паднал на 74 случая. Това обяви министър Гроздан Караджов по време на пресконференция.
Също така, инцидентите с потенциал да доведат до произшествия са намалели с 29%, от 220 на 156 случая, добави министърът. Той изрази надежда, че тази тенденция ще продължи и заяви, че мерките за безопасност ще бъдат прилагани по-строго и разширявани. Караджов отбеляза, че в областта на железопътния транспорт „има светлина в тунела“. Спешните мерки са напълно изпълнени, а средносрочните се ръководят съгласно плана, уточни той.
Следвайки въпросите за дисциплината на железопътните служители, министърът коментира, че е започнало строго прилагане на всички законови изисквания. „Въведохме нулева толерантност към нарушителите на правилата за безопасност,“ подчерта Караджов, споменавайки за сериозни нарушения, като преминаване на червен светофар. Много служители са били наказани, а от 17 март до момента не е имало подобни инциденти, което е положителен знак, заяви министърът.
В Национална компания „Железопътна инфраструктура“ през февруари и март бяха уволнени по двама души за сериозни нарушения на правилата, а през април не е имало инциденти. Все пак, нарушенията на трудовата дисциплина продължават, но те са все по-редки и минимални. Наказанията ще бъдат последвани от тежест на нарушенията, добави той.
На сайта на Изпълнителната агенция „Железопътна администрация“ в рамките на един месец ще бъде създадена база данни за показателите по безопасността, което ще позволи на обществеността да вижда дали става въпрос за единични или системни нарушения.
Караджов сподели, че се планира закупуване на интерлокари с лицево разпознаване – дрегери за алкохол за локомотиви и мотриси. Композициите няма да могат да стартират, ако машинистът е употребил алкохол. Също така, ще бъдат инсталирани рамки-дрегери на работните места на диспечерите, за да могат те да започват работа само след положителен тест за алкохол, поясни министърът. Бъдещи проверки за употреба на наркотици също ще бъдат въведени.
Бяха предприети мерки за намаляване на човешкия фактор, при ръчно регулиране на преминаването на композиции. На тези индустриални линии вече са инсталирани автомати, които контролират преминаването. Досега такива системи са внедрени на 15 от 22 индустриални клона, съобщава Караджов. При участъците в ремонт, които са рискови места, ще бъдат инсталирани временно контролни пунктове, за да свързват участъка с общата система за безопасност.
Втората група мерки включва оценка на функционирането на правилата за безопасност, която не е била направена от 2002 година до сега. Подготвят се корекции в наредби за синхронизиране на мерките за безопасност, добави министърът.
Караджов отбеляза, че се търси финансиране за назначаването на 44 инспектори. Вече е осъществено пълно обучение на персонала, ангажиран с железопътния транспорт. В момента се монтират камери на 52 гари и 11 спирки, а поръчки за още 162 гари са в ход. Предвижда се видеонаблюдение и на неохраняемите прелези.
Министърът призова шофьорите да не преминават на червено на железопътните прелези, тъй като инциденти се случват често. По думите му, системата за GPS следене, налична досега, скоро ще бъде внедрена, което ще осигури информация за горивото на влаковете и предвидливо ще избегне проиграването на време.
Караджов също така обсъди и проблема с пожарите във влакове на БДЖ, като подчерта, че инсталирането на видеонаблюдение в гарите е основна мярка. Той сподели, че новите подвижни състави, направени от негорими материали, могат да предотвратят пожарите по време на движение. По отношение на старите композиции, той добави, че те са системен проблем, който се контролира, докато не бъдат заменени.
На въпрос относно задръстванията на Дунав мост, министър Караджов посочи, че планира среща с колеги от различни държави в Люксембург, за да обсъди увеличаването на мостовете между България и Румъния, с цел подобряване на инфраструктурата. Той изрази надежда, че с помощ от ЕК ще се финансира проект за модернизация, който да разреши проблемите с бавната свързаност между страните.




