На брифинг днес кметът на Русе Пенчо Милков и областният управител Драгомир Драганов заявиха, че системата за „виртуална“ опашка на Дунав мост е активна само при интензивен тежкотоварен трафик.
Те уточниха, че в отсъствието на опашки, камионите могат да преминават свободно през граничния пункт, без необходимост от предварителна регистрация в виртуалната система на буферния паркинг. Драганов подчерта, че за това не се изискват допълнителни такси. Той отбеляза, че при последната му проверка на място, на буферния паркинг е имало камиони, които само изчаквали почивката си.
Драгомир Драганов напомни, че концепцията за паркинга и „виртуалната“ опашка се е родила след увеличаване на тежкотоварния трафик през Дунав мост през последните две години, което наложи спирането на камиони около Велико Търново и Бяла, за да се избегне задръстването в Русе. Той също спомена, че за 2024 г. са излезли 1 012 124 леки и лекотоварни автомобила от България в посока Румъния, което представлява увеличение с 184 562 спрямо 2023 г., дори след започналия на 10 юли основен ремонт на моста. Областният управител добави, че облекчаването на трафика, свързано с приемането на България и Румъния в Шенген, ще увеличи капацитета на граничния пункт, като през него ще могат да преминават над 2000 тира на ден. Той изрази желание за премахване на таксата „мост“ за леките автомобили преминаващи над него.
„Системата за управление на опашките е дигитална платформа, която ние изисквахме от изпълнителя на обществени поръчки. Тя функционира единствено при наличие на опашка. В случаи на липса на опашка, не може да се спира автомобил и той трябва да преминава свободно”, заяви кметът Пенчо Милков. Той добави, че при евентуално повишаване на трафика след 8 януари, заради ремонта, или възникване на опашки, ще се реагира в съответствие с ситуацията.
Той също така спомена, че изграждането на ефективна електронна опашка е работа на държавата, която, по негови думи, може да създаде такава система за един месец, която да обхваща всички гранични пунктове. В случаите, когато такава система бъде внедрена, на основание договора с концесионера на паркинга, той е задължен да приеме държавната система. Милков потвърди, че вземането на номер за дигиталната опашка ще бъде безплатно.
„В случай, че камион е спрян, след намесата ни вчера с областния управител, съм убеден, че са направени спрямо нужните промени”, допълни русенският кмет.
Директорът на Областната дирекция на МВР, старши комисар Николай Кожухаров, съобщи, че се предвижда увеличение на тежкотоварния трафик след 20 януари. Той потвърди, че не е имало активна роля на полицията в пренасочването на тирове към буферния паркинг. „Нашата основна задача в района на Дунав мост е да осигурим обществения ред и безопасността по пътищата, с акцент на неправилното паркиране в района”, добави той. Кожухаров подчерта, че в близко бъдеще ще се разгледат и други решения за улесняване на движението на товарни автомобили в района, което потенциално ще позволи преки влизания през голямото кръгово движение в граничния пункт, без да минават през „Свободна зона“.
Служебният премиер Димитър Главчев разпореди незабавни мерки за осигуряване на безпроблемно преминаване на границата при Русе, според изявлението на правителствената пресслужба. Той нареди да се предприемат действия за реорганизация на движението с цел избягване на затруднения за трафика и стриктно спазване на правилата на Шенген, след като от 1 януари 2025 г. България и Румъния официално влязоха в Шенгенската зона.
На 8 януари се планира да бъде подновен ремонтът на Дунав мост. Предвижда се част от 413 метра от лентата в посока България към Румъния да бъде временно затворена за строителни дейности. Работният процес ще бъде организиран така, че превозните средства да се пропускат поетапно и двупосочно в лентата без работа.