Автомобилните производители в Германия се сблъскват с предизвикателства, които трудно ще бъдат преодолени през новата година 2025. Годината се очертава трудна за сектора, който играе важна роля в германската икономика.
Концерните работят усърдно, за да се справят с редица проблеми, най-сериозният от които е спадът в търсенето на електрически автомобили, особено в контекста на новите изисквания на Европейския съюз за по-чисти превозни средства. Ситуацията се усложнява от факта, че китайските и японските производители задават новите тенденции в индустрията, според анализаторите.
Спад на продажбите на електромобили в Германия
Продажбите на нови електрически автомобили в Германия претърпяха значителен спад през 2024 г. след прекратяването на държавните помощи за закупуване на електрически превозни средства, което се случи през декември 2023 г. Данните от германската Федерална служба за автомобилен транспорт (KBA) потвърдиха тези факти.
В страната са регистрирани приблизително 380 600 нови електромобила, което е спад с над 27% в сравнение с 2023 г., когато броят на новите регистрации надхвърляше 524 200. През 2022 г. новите електрически автомобили са били около 470 600, посочват от Европейската асоциация на автомобилостроителите (ACEA).
Делът на електрическите модели сред всички нови регистрации е 13,5% за 2024 г., намалявайки от 18,4% през 2023 г.
Спирането на субсидиите е накарало много потенциални купувачи да се откажат от покупките на електрически автомобили, отбелязва Константин Гал от EY (многонационална консултантска компания).
Общият брой на новите автомобили, регистрирани в Германия през изминалата година, е около 2,8 милиона, което е спад с около 1% спрямо 2023 г. и 25% спрямо преди пандемията през 2019 г.
Фолксваген – лидер сред производителите в ЕС
„Фолксваген“, BMW и „Мерцедес-Бенц“ доминират на германския автомобилен пазар, сочат анализите.
Групата „Фолксваген“ остава лидер не само в Германия, но и в целия Европейски съюз. Според данни на Европейската асоциация на автомобилостроителите.
През първите 11 месеца на 2024 г. концернът е продал 2,59 милиона нови автомобила, което е ръст от 2,9% в сравнение с 2023 г.
В допълнение към марката „Фолксваген“, групата включва и различни марки като „Ауди“, „Шкода“, „Сеат“, „Ламборгини“, „Бентли“, „Дукати“ и „Порше“.
Новите автомобили, произведени от BMW и регистрирани в Германия и в ЕС, достигат 652 763, което е растеж с 0,3% в сравнение с предходната година.
За „Мерцедес-Бенц“ регистрацията на нови автомобили е 513 968, което е спад от 3,1% за същия период.
Проблеми за „Фолксваген“
Германските автомобилни гиганти, включително „Фолксваген“, BMW и „Мерцедес-Бенц“, се изправят пред подобни трудности. Налага се да оптимизират разходите си, включително съкращения на заплатите, а работниците често трябва да се откажат от бонуси, за да запазят работните си места.
Въпреки успеха си в ЕС, „Фолксваген“ обяви, че печалбите му са спаднали с 42% през третото тримесечие на 2024 г., най-слабият им резултат от три години насам, както съобщава ДПА.
Главният финансов директор на концерна Арно Антлиц обяви, че компанията не е успяла да продаде около 500 000 автомобила, което е равно на производствения капацитет на два завода.
„В последно време харчим повече за поддържане на бранда ‘Фолксваген’, отколкото печелим. Това не може да продължи дълго“, подчертава Антлиц.
В резултат на това автомобилната група обяви, че планира съкращения на разходите, за да остане конкурентоспособна, като намали заплатите на служителите си с 10% и разгледа възможността да затвори производствени мощности в Германия.
Тези намерения предизвикаха остри реакции от синдикатите и доведоха до ограничени стачни действия. След продължителни преговори, ръководството на „Фолксваген“ се споразумя да не закрива производствени мощности в Германия до края на десетилетието.
Споразумението обаче предвижда възможността за закриване на над 30 000 работни места чрез ранно пенсиониране или доброволно освобождаване с финансова компенсация, според „Евронюз“.
Трябва да се отбележи, че „Фолксваген“ досега не е закривал нито едно свое предприятие в Германия за 87-годишната си история, според анализаторите.
Други тревожни сигнали включват решенията на дъщерната компания „Ауди“ да затвори завода си в Брюксел в края на февруари, където се произвежда единствено моделът Q8 e-tron, заради намаленото търсене.
На фона на тези съперничества инвеститорите започват да губят доверие в големите германски производители, като акциите им се сриват с между 16% и над 24% през последните 12 месеца.
Нуждата от по-достъпни електрически автомобили
Германските фирми срещат трудности при прехода към електрически автомобилостроене, съпроводен от екологичните норми на ЕС. На този фон се наблюдава нарастващо предлагане на китайски електрически автомобили на достъпни цени, изтъкват анализаторите.
„Бъдещият успех на германските производители зависи от способността им да предлагат конкурентни електрически и хибридни автомобили, особено на китайския пазар. Времето работи срещу тях“, заявява германският икономист Хелена Висберт, според „Тагесшау“ на A.RD.
До неотдавна германските автомобилни компании успяваха да регистрират добри продажби в Китай, благодарение на луксозните си модели с двигатели с вътрешно горене. Пазарът в Китай обаче се променя, с нарастващо търсене на по-малки и по-достъпни електромобили заради субсидиите, предоставени от правителството.
Търсене на малки автомобили, но те не са печеливши
„Фолксваген“, „Порше“, BMW и „Мерцедес“ вече произвеждат различни модели електрически автомобили и хибриди, но не успяват да отговорят на новите изисквания на китайския пазар. Специалистът по автомобилна индустрия Франк Швопе посочва, че германските компании не отговарят на търсенето на по-малките електрически автомобили, а е необходимо да се знае, че тези модели никога не са били печеливши.
Производството на електрически превозни средства генерира високи разходи, а печалбите от по-малките автомобили са също ниски. Липсата на иновации в производството на батерии също поставя германските производители в неизгодна позиция, принуждавайки ги да закупуват батерии на високи цени от азиатските пазари.
Докато автопазарите в Германия и другите държави са в стагнация, китайският пазар успешно расте през 2024 г., според „S&P Global“.
Компанията прогнозира, че пазарният дял на западните автомобилни производители в Китай ще спадне под 38% към края на тази година, в контекста на предходния дял от над 60% преди пандемията.
През 2024 г. германските производители бяха изправени и пред протекционистките политики на китайските власти, които благоприятстват местните компании.
Същевременно, китайските производители на електрически автомобили значително разширяват своето присъствие.
Китай остава най-голямият автомобилен пазар в света на база продадени превозни средства.
„Фолксваген“, BMW и „Мерцедес“ инвестират в бъдещето
Германските автомобилни концерни не остават бездействени и инвестират милиарди в нови технологии за електрическите си модели, производството на батерии и самостоятелно управляващи се автомобили.
„Фолксваген“ планира да представи нови електрически модели с цена под 25 000 евро до 2026 г. и под 20 000 евро до 2027 г.
Молбата на „Мерцедес“ и стартапа „Факториъл“ да разработят нова батерия с твърд електролит е планирана да влезе в производство до края на десетилетието.
Друга важна стъпка е инвестицията на BMW в изграждане на производствени мощности за батерии в Германия, Унгария, САЩ, Мексико и Китай.
Тази стратегия ще осигури стабилни доставки на батерии, дори и при оперативни прекъсвания, причинени от политически или икономически затруднения на местно ниво.
Екологични изисквания на ЕС
Германските автомобилни производители инвестират в електрически превозни средства, за да отговорят на растящите екоизисквания на ЕС. Тази политика е насочена към намаляване на въглеродните емисии в контекста на Европейския зелен пакт.
Ограниченията за емисии, наложени от ЕС, предизвикват необходимост от приспособяване на автомобилите до 2050, когато се предвижда постигане на нулеви емисии.
От началото на 2024 г. новите автомобили не трябва да отделят повече от 93,6 грама CO2 на километър, което е намаление с 15% в сравнение с предходната година.
Към момента само автомобилите на „Волво“, „Ес Ей Ай Си“ и „Тесла“ отговарят на тези изисквания, според новини от Ройтерс.
По-достъпни електрически автомобили в ЕС?
Очаква се, че новите екологични норми на Европейския съюз ще влияят най-силно на „Фолксваген“, тъй като компанията започна да намалява цените на модели като „АйДи3“.
В Германия цената на новите „АйДи3“ е под 30 000 евро.
Очаква се много автомобилни производители да бъдат принудени да намалят цените на електрическите си коли, за да увеличат продажбите, съобразявайки се с новите екоизисквания, предизвикани от ЕС.
Специалистът до Кристоф Щюрмер отбелязва, че тук има нужда поне 25% от предложенията на автомобилните производители за нови коли в ЕС да са електрически. В противен случай те ще се изправят пред сериозни глоби за невъзможност да спазят регулациите за въглеродни емисии.
Той предполага, че 2025 г. би могла да бъде благоприятна за купувачите в Европейския съюз в контекста на намаляване на цените на електрическите автомобили.