Автомобилната индустрия по света завършва една противоречива година, белязана от множество трудности, най-вече за производителите в Европа. Всичко това се случва на фона на нарастващите екологични изисквания за автомобилите в страните от Европейския съюз. В отговор на тези предизвикателства, автомобилните компании от ЕС се принуждават да насочат усилията си към разработването на електрически превозни средства, макар че интересът към тях намалява. Те също така трябва да се справят с нарастваща конкуренция от страна на китайските производители, които се радват на успешна 2024 година. Подкрепени от значителни държавни субсидии, китайските компании наводняват пазарите с икономични електромобили, което предизвика остри реакции от Европейския съюз и САЩ, които обвиниха Китай в нередности в търговията и увеличиха митата на внесените превозни средства от там.
Ставките на вносните мита в САЩ могат да се покачат още, засягайки не само китайските производители, но и тези от Европа, Канада и Мексико, ако новият американски президент Доналд Тръмп реализира зап threats си да увеличи данъците по време на управлението си, започващо на 20 януари 2025 година. Тази стъпка обаче може да се окаже двустранна ножица за САЩ и да доведе до намаляване на интереса към автомобилите в страната, прогнозират анализатори.
Пазарът на нови електрически автомобили в ЕС и България
В европейските държави, през ноември, новите регистрации на електрически автомобили, задвижвани изцяло от батерии, са спаднали с 9,5 на сто в сравнение с предходната година. Това е информация от последната статистика на Европейската асоциация на автомобилостроителите (ACEA).
Дялът на новорегистрираните електрическите коли в ЕС също е намалял. През ноември 2024 г. новите електрически автомобили представляват 15 на сто от общо продадените коли, в сравнение с 16,3 на сто през същия месец на миналата година.
Този спад е във връзка с намаляване на търсенето на електрически автомобили на основните автомобилни пазари в ЕС.
В Германия, новите регистрации на електрически автомобили през ноември намаляват с 21,8 на сто в сравнение с предходната година, а във Франция спадът е с 24,4 на сто.
Към края на ноември 2024 година, в ЕС са отчетени 5,4 на сто по-малко нови електрически автомобили в сравнение с аналогичния период на 2023 година.
В България, от началото на годината до края на ноември, са регистрирани 40 211 нови автомобила, в сравнение с 34 601 същия период на 2023 година. Това е ръст от 16,2 на сто, съгласно данните на АСЕА.
През ноември 2024 година, в страната ни са регистрирани общо 3956 нови автомобила, в сравнение с 3470 през ноември 2023 г.
През ноември в България, новорегистрираните електрически коли, задвижвани изцяло от батерии, възлизат на 199, което е ръст от 11,2 на сто в сравнение с 179 през същия месец на предходната година.
Забележителен ръст е отчетен при новите хибридни електрически модели, които нарастват с 107,7 на сто на годишна база – 108 спрямо 52 през ноември 2023 година. Също така, плъгин хибридите увеличават продажбите си с 33,3 на сто.
Най-значителен дял от новорегистрираните автомобили в България през ноември представляват бензиновите модели (3127), които съставляват 79 на сто от общия брой, което е лек спад спрямо 79,6 на сто през ноември 2023 година.
Дизеловите автомобили са със 12,3 процента дял (486) от новите регистрации.
Спад на продажбите на нови автомобили в ЕС през ноември
От началото на годината до края на ноември, новорегистрираните автомобили в ЕС нарастват с 0,4 на сто в сравнение с първите 11 месеца на 2023 година, достигайки 9,7 милиона нови коли.
В страните от ЕС са регистрирани 869 816 нови автомобила през миналия месец, което е спад с 1,9 на сто спрямо ноември 2023 година.
Сред водещите пазари в ЕС, най-висок спад на годишна основа е регистриран във Франция – 12,7 на сто. В Италия новите регистрации са намалели с 10,8 на сто, докато на най-големия пазар в Германия се наблюдава минимален ръст от 0,5 на сто, а Испания увеличава продажбите си с 6,4 на сто на годишна база.
Статистиката показва, че новорегистрираните хибридни електрически автомобили представляват 33,2 на сто от общия дял, следвани от бензиновите (30,6 на сто), а най-малко са продадените нови дизелови модели (10,6 на сто) и плъгин хибриди (7,6 на сто).
Регистрациите на нови коли с бензинови двигатели в ЕС са намалели с 7,8 на сто в сравнение с предыдущата година в съответствие с данните на ACEA.
„Фолксваген“ – проблемен лидер
Въпреки трудностите, пред които е изправена автомобилната група „Фолксваген“ (Volkswagen), тя е начело по продажби в Европейския съюз, с близо 2,6 милиона нови автомобила продадени в периода от началото на годината до края на ноември. Това е увеличение с около 2,9 на сто в сравнение с 2023 година. Доказателствата от АСЕА показват, че пазарният дял на „Фолксваген“ е нараснал до 26,7 на сто в сравнение с 26,1 на сто през предходната година.
Въпреки това, концернът съобщи за значително намаление на печалбата си с 42 на сто в третото тримесечие на 2024 година, представляващо най-слабия им резултат от три години насам, посочва информационната агенция ДПА.
Групата „Фолксваген“ обединява и много други марки, сред които „Ауди“ (Audi), „Шкода“ (Škoda Auto), „Сеат“ (Seat), „Ламборгини“ (Lamborghini), „Бентли“ (Bentley), „Дукати“ (Ducati) и „Порше“ (Porsche).
На второ място по продажби в ЕС е автомобилната група „Стелантис“ (Stellantis), която е продала 1,63 милиона нови автомобила през първите 11 месеца, в сравнение с 1,76 милиона през предходната година. След този спад, главният изпълнителен директор Карлос Таварес подаде оставка в началото на декември, след като заемаше поста в продължение на близо четири години, отбелязва Асошиейтед прес.
Групата „Стелантис“ включва марки като „Опел“ (Opel), „Пежо“, „Алфа Ромео“ (Alfa Romeo), „Ситроен“ (Citroen), „Додж“ (Dodge), „Джийп“ (Jeep), „Мазерати“ (Maserati) и много други.
Фирма „Рено“ (Renault) заема трето място по продажби в ЕС, достигайки 1,05 милиона нови автомобила, с повишение от 0,4 на сто спрямо същия период на предходната година.
Групата „Рено“ включва и марките „Дачия“ (Dacia) и „Алпин“ (Alpine).
Производството на автомобили във Великобритания намалява
Автомобилният пазар в ЕС остава водещ в Европа, но Великобритания също играе важна роля в този сектор, според анализатори.
През първите 11 месеца на годината, във Великобритания са регистрирани повече от 1,81 милиона нови автомобила, което е ръст от 2,8 на сто в сравнение с 2023 година.
Новите регистрации на напълно електрически автомобили (338 314) са нараснали с 17,9 на сто за същия период. Увеличение се наблюдава и при новите хибридни електрически автомобили (с 15,1 на сто) и плъгин хибридите (с 19,6 на сто).
Същевременно, продажбите на бензинови автомобили намаляват (-13,3 на сто) до 624 033, а дизеловите автомобили спадат с 22,7 на сто до 51 502.
Производството на автомобили в Обединеното кралство през ноември е намаляло с почти една трета на годишна база. Местният автомобилен сектор е с намаление за девети пореден месец, според новите данни на Организацията на производителите и търговците на автомобили (SMMT).
През ноември у нас са произведени 64 216 автомобила, което е с 27 711 по-малко в сравнение с ноември 2023 г. Намалението е в следствие на различни фактори, сред които висока база за съпоставка, на фона на ръстовете от предходната година.
Сривът в глобалното производство и необходимостта от технологично обновление на заводите също оказват влияние, тъй като много от тях се трансформират за преход към електрически превозни средства.
Почти една трета от произведените автомобили в Обединеното кралство през ноември (над 19 000) са електрически, включително BEV, HEV и PHEV стойности.
„Тойота“ – лидер на автомобилния пазар в САЩ
Настоящите рискове за автомобилната индустрия от потенциално увеличение на митата в САЩ, обещано от Тръмп, заедно с възможното отменяне на данъчните облекчения за новите електрически автомобили, могат да предизвикат спад на американския електрически пазар.
Високите вносни разходи могат да оскъпят също и локалните модели. Освен това, високите лихви по кредити и наеми продължават да поддържат разходите високи, което може да окаже негативен ефект върху търсенето на автомобили в страната, според анализа на „Ес енд Пи Глоубъл“ (S&P Global).
През първите 11 месеца на годината продажбите на леки автомобили в САЩ са спаднали с 4,5 на сто спрямо миналата година, достигайки 2,93 милиона автомобила. Предварителните данни на „МаркЛайнс“ потвърдиха, че продажбите на лекотоварни автомобили (пикапи, бусове и SUV) обаче нараснаха с 2,4 на сто до близо 14,42 милиона превозни средства.
През ноември пазарът на лекотоварни автомобили отбеляза ръст от 12,4 на сто, достигайки 1,36 милиона превозни средства.
Лидер на американския пазар през ноември остава Toyota, която продала 1,84 милиона автомобила, нараствайки с 7,7 на сто на годишна база.
На второ място е Ford, с продажби от 1,79 милиона нови превозни средства, също с ръст от 3,9 на сто.
Производителите предлагат отстъпки и промоционални условия за клиенти, закупили електрически автомобили, в отговор на забавените им продажби в САЩ, според пазарните анализатори.
Въпреки всичко, продажбите на американските авто производители също показват ръст през ноември, според „МаркЛайнс“. General Motors увеличава продажбите с 21,5 процента на годишна база, а Stellantis и Tesla също отчитат ръстове от 9,7 процента и 8,9 процента съответно.
Основни европейски автомобилни компании също постигат добри резултати на американския пазар, според данни от „МаркЛайнс“.
Volkswagen е с 15,3 процента ръст на годишна база, докато Audi отбелязва 32,7 процента спад на продажбите в САЩ. Mercedes-Benz пък отчита увеличение от 24,2 процента през ноември.
Волво карс (Volvo Cars) също се справя много добре с годишен ръст от 5 процента в продажбите си, а собственик на компанията е китайската Geely Holdings.
Допълнително, други японски производители като Mazda, Nissan, Honda и Subaru също отбелязват ръст на продажбите в САЩ за ноември.
Honda съобщава за рекорди в електрическите си модели, отбелязвайки значителни успехи и в хибридния сегмент.
Mitsubishi пък отчита впечатляващ ръст от 50,8 процента.
Южнокорейските производители Hyundai и Kia също имат положителни резултати с ръст на продажбите от 10,4 и 20,2 на сто.
Възход на китайския автомобилен пазар
Докато европейските и другите автомобилни пазари изпитват затруднения, китайският пазар през 2024 година продължава да се развива успешно, отбелязват анализаторите от S&P Global.
Очаква се, към края на 2024 година, пазарният дял на западните производители в Китай да падне до под 38%, което е рязък спад спрямо пред пандемичните нива над 60%. Държавните субсидии, отпускани на местни автомобилни компании, допълнително облекчават продажбите на нови електрически автомобили.
Продажбите на превозни средства в Китай нарастват, с 3,7 процента ръст до 27,94 милиона коли в страната за първите 11 месеца на 2024 г.
Продажбите на автомобили с нови енергийни източници (NEV) бележат забележително увеличение с 35,6 на сто, а само през ноември нарастват с 47,4 на сто, достигащи рекорден брой от 1,51 милиона превозни средства.
lider на китайския автомобилен пазар е производителят BYD (Build Your Dreams), като над 90 на сто от общите му продажби се осъществяват в родината му.
Глобалните продажби на BYD достигат 3,76 милиона автомобила за първите 11 месеца от годината, с над 506 800 продажби само през ноември.
Докато западните компании се опитват да останат конкурентоспособни на китайските производители, те се фокусират върху разработването на рентабилни NEV модели, включващи електрически и плъгин хибридни автомобили.
Китайските компании продължават да заливат международните пазари с евтини превозни средства, предлагайки над 5,34 милиона изхода през първите 11 месеца на годината, с ръст от 21,1 на сто в сравнение с 2023 година, като само през ноември са продадени 490 000 превозни средства.
Неколкостотин китайски производители на електромобили, включително BYD, Geely, Li Auto, Xpeng и Nio, стават все по-видими на глобалната сцена.
Автомобилният пазар в Япония
Към края на 2024 г., японският автомобилен пазар привлече внимание с новината, че компании като Honda и Nissan започват преговори за потенциално сливане, което би могло да доведе до създаване на третата по размер автомобилна група в света.
От своя страна, Mitsubishi, където Nissan е основен акционер, също може да се присъедини към тези преговори за нов алианс.
Пазарът в Япония през тази година не излезе извън новините и скандали, последният от които е свързан с „Дайхацу“ (Daihatsu), дъщеря на Toyota, която призна, че е манипулирала тестовете за безопасност на множество модификации, предлагани на пазара.
Тази дейност продължава от години, а предишният президент на „Дайхацу“ подаде оставка.
Наблюдава се и притеснение за манипулации в тестовете за безопасност у други японски производители, включително Mazda и Honda.
Заради скандала, производството на неколко модела беше временно спряно, но след повече проверки, отново е възобновено.
Към края на ноември, продажбите на нови автомобили в Япония достигнаха 3,78 милиона, което е спад от 6,5 на сто на годишна база. Въпреки скандалите, Toyota е все още лидер на ясен пазар, с продажби от 1,24 милиона автомобила, което е спад от 12,1 на сто.
Само през ноември продажбите на Toyota глобално достигнаха рекордните 920 569 превозни средства, но за годината се отчита спад от 1,2 на сто.
На второ място по продажби остава Honda, която отчита 618 501 реализирани превозни средства с ръст от 13,7%.
Третата позиция е за Suzuki с 598 987 автомобила и годишен ръст от 11,9 на сто.
Сектори като германската и японската икономика остават износно ориентирани, където износът на превозни средства играе важна роля за растежа.
Какво следва?
Въз основа на данните, цените са скромни за страните от Европейския съюз, където автомобилният сектор разчита в голяма степен на износа, с прогноза за много малък ръст от 1 на сто за 2025 година. Причини за това са нарастващите мита за внос в САЩ, ограничения и държавни политики, касаещи покупката на нови електрически автомобили, с което много европейски правителства, включително Германия, спират этичиските си програми.
Съществуващото спиране или увеличаване на стимулиращите инициативи може да доведе до дългосрочни негативни ефекти, затрудняващи прехода към електромобилността и съответно усилията за опазване на околната среда.