Тол системата трябва да заработи изцяло най-късно до 1 март 2020 година, решиха депутатите с промените на второ четене в Закона за пътищата. Първоначално бе предвидено системата за таксуване на база изминато разстояние да стартира на 16 август тази година, но от бранша на превозвачите изразиха съмнения относно тарифирането, което принуди управляващите да дадат ход само на техническата част, а реалното събиране на таксите, които ще заплащат камионите с тегло над 3,5 тона, да бъде отложено за догодина.
Това обаче е само краен срок. Ако тестовете се окажат успешни и бъде постигнат бърз консенсус за обхвата на пътищата и размера на тарифите, системата може да заработи и по-рано.
В рамките на днешните дебати се чуха силни критики от опозицията. „Управляващите са неспособни да правят голямата реформа с тол системата“, заяви от трибуната Драгомир Стойнев от БСП. Според него правителството е представило новата система като панацея, а хората са очаквали след заработването ѝ на 16 август генерираните от нея средства да бъдат използвани за ремонт и рехабилитация на пътищата у нас. „Нещо повече – побързахме да наемем 600 човека, които работят в тази система. На близки и познати се осигури работа и в същото време хората са в очакване, че ще започнат ремонти“, продължи с критиките Стойнев.
Според него големият въпрос е кое всъщност налага отлагането на тол системата. „Защото има хора, които са недоволни. Питам аз, къде бяхте вие, през тези години, да обясните на превозвачите какви ще бъдат тарифите?“, попита той от трибуната и изрази опасение, че дори и след 6 месеца новата система няма да бъде готова.
„Тук става дума за няколко месеца, в които, поради обективни причини сме решили хем да се намери необходимият баланс между интересите на заинтересованите страни, хем самата система да се тества в реално време“, бе отговорът на Александър Ненков от ГЕРБ. Депутатът изрази убедеността си, че новата система ще бъда изградена добре и ще стартира без проблеми.
„Ще се ползваме от нейните блага години напред“, увери Ненков и припомни, че генерираният от системата ресурс ще помага за рехабилитацията на пътищата.
За функционирането на системата вече е изградено Национално тол управление, където общо 629 служители работят в специално оборудвани помещения – диспечерски пункт, стая за контрол, кол-център и други. Първоначално в обхвата на системата се очаква да влязат около 6 хил. километра от пътната мрежа на страната, предимно транзитните коридори – магистралите, пътищата от първи клас и частично тези от втори. Специално създаден тол калкулатор пък ще подпомага превозвачите при избора на оптимален маршрут.