През 2024 г. онлайн търговията у нас бележи ръст от 20% и надхвърля 2,3 милиарда евро. За период от 4 години – от 2020 до 2023-та, обемът на пазара е удвоен.
В кампанията „Черен петък“ през ноември са извършени покупки за 500 млн. лв. Триста милиона от тях са платени само за три дни (15-17 ноември).
Това съобщи пред БНР-Радио София Жанет Найденова, председател на Българската Е-комерс асоциация (БЕА).
По ръст в онлайн търговията през 2024 г. спрямо 2023-а България е на второ място в Европа.
Сред причините за това увеличаване на потребителите е удобството – на първо място.
85% от хората в България са с достъп но интернет и 50 на сто от тях са онлайн купувачи, коментира Найденова. И допълни:
„Най-активни са купувачи на възраст 24-25 г., но групата 55+ се увеличава. Доверието се увеличава. И сред по-възрастните клиенти много, които са опитали, сред това повтарят с онлайн пазаруването“.
На първите места по търсене и пазаруване онлайн са дрехи, мода, спорт, обувки, бижута. Следват хотелски и туристически резервации; козметика, красота и здраве; доставка на храна; билети за пътуване и за културни събития; лекарства без рецепта, хранителни добавки; техника; играчки.
„Онлайн вече може да се купи от хляб до яхта и частен самолет – изтъкна Найденова. – Прави впечатление, че 51% от потребителите са готови да платят повече заради по-зелен бизнес. В България имаме големи възможност за растеж. Онлайн пазарът зависи от участниците в него.“
През 2025 г. от БЕА очакват да има отново двуцифрен плавен ръст.
Високият ръст на онлайн търговията у нас започна по време на пандемията. Още тогава бяха отчетени високи стойности, като зa 2022 гoдинa oнлaйн пaзapът достигна ръст oт 30% и дocтигнa и oбeм oт €1.64 милиapдa. Cpeднaтa гoдишнa oнлaйн ĸoшницa в Бългapия e €555, показват данните E-ĸoмepc acoциaциятa.
За миналата година по данни на SessionStack миналата година електронната търговия у нас е надминала 2% от БВП. По данни на НСИ предприятията, които се занимават с електронна търговия у нас, са 15.1 процента от всички предприятия в страната.
Най-голям е делът на тези от тях, които са разкрили над 250 работни места – 26.3 процента, отчита националната статистика. По-голяма част от фирмите, занимаващи се с електрона търговия, търгуват през собствен уебсайт – 11.2 процента, като 6.7% използват чужди пазарни платформи.