По случай 80-годишнината от създаването на знаменитата картина „Герника” на Пабло Пикасо в мадридския Център на изкуствата „Кралица София” бе открита мащабната изложба „Съжаление и терор у Пикасо – пътят до „Герника”. В нея са показани 150 платна на големия художник. Участват 30 музея от цял свят, сред които Музеят на Пикасо – Барселона, Центърът „Жорж Помпиду” в Париж, галерия „Тейт” в Лондон, Музеят за съвременно изкуство в Ню Йорк и фондация „Байелер” в Базел. В продължение на пет месеца зрителите ще имат възможност да видят едни от най-известните картини на гения на ХХ век.
„Герника“ е името на световноизвестно живописно платно на художника Пабло Пикасо, нарисувано през май 1937г. по поръчка на правителството на испанската република за испанския павилион на Световното изложение в Париж същата година.
Като приема да изпълни поръчката, в първите дни на 1937г. Пикасо я свързва с темата „Художникът и ателието му”. Скоро обаче, научавайки за унищожителните бомбардировки над Герника, той изоставя първоначалната тема. Невъзможно му е да остане ням, имайки в ръцете си този чудесен, „боен инструмент” – живописта.
Пикасо я започва на Първи май – ден, който е символ на световната работническа класа. На този ден рисува първите 6 ескиза, които поставят началото на произведението.
Платното представлява виждането на Пикасо за бомбардировката от 26 април 1937 година на мирното баско селище Герника, което германските съюзници на Франко в Гражданската война сриват със земята. В Герника художникът резюмира и синтезира целия си дотогавашен опит – от реализма, през „синия” и „розовия” период, поуките от кубизма, до експресионизма, плоската рисунка и сюрреализма.
Картината е представител именно на кубизма и е нарисувана в черно-бяло с маслени бои. Висока е 3,5 метра и е дълга 7,8 метра. Тя показва страданието на хора и животни, разрушени сгради без да показва непосредствената причина за това. Но от картината лъхат хаосът и насилието на войната и тя се превръща в символ на мира и антивоенните движения.
Картината е била ползвана като знаме от испанските републиканци и е един от символите на основанията за съпротивата им срещу националистите на Франко. Пътувала е и преди, и след поражението на Републиката, а самият Пикасо смята, че платното му трябва остане в Ню Йорк, докато демокрацията в Испания не бъде възстановена. Шест години след смъртта на художника желанието му е изпълнено, защото „Герника” е откупена от музея „Кралица София” през 1980г. и се появява в Мадрид.