През 2016 година вече е било обсъждано това повишение на цените за синята и зелената зона, което сега се прилага. Това заяви кметът на София Васил Терзиев в предаването „Неделя 150“ по БНР. Той акцентира, че този процес е бил отлаган и отразява настоящата инфлация през последните десет години.
Според него, общината се фокусира върху дългосрочни инфраструктурни инициативи и поддръжка, която е била занемарена в предишни мандати. Сред основните цели са детски градини, училища, метрото, подлези, паркове и междублокови пространства.
Терзиев уточни, че целта на реформата в паркирането не е увеличаване на доходите за бюджета, а нова структура, в която част от приходите от зоните ще се реинвестират в местните райони. Тези средства ще бъдат използвани за тротоари, улично осветление, дребна инфраструктура и нови паркоместа, като разходването им ще се одобрява годишно от Столичния общински съвет, добави кметът. Терзиев подчерта, че подобряването на градската среда и зелените пространства е приоритет пред разширяването на паркингите.
Той акцентира, че в момента се осъществява регулиране на паркирането, тъй като изграждането на хиляди нови паркоместа е финансово непосилно и би довело до застрояване на зелени площи. Според него недостигът на около 100 000 места изисква финансови и пространствени компромиси, така че регулирането е първоначалната ефективна мярка.
Кметът коментира и възникналата криза с почистването в част от града след края на договорите за сметосъбиране. Той спомена, че общината е била готова с кризисен план, който е позволил да се справят с проблема, сравним по обхват с почистването на град като Пловдив или Варна.
Терзиев добави, че в началото е имало недостатъци в организацията, но за кратко време ситуацията е възстановена с помощта на доброволци и граждански организации. Той изрази своята благодарност към неправителствените структури, включително „Гората БГ“, които са помогнали за временното почистване.
Кметът спомена, че обществените поръчки за първа и седма зона са заключени и общината е готова за директно възлагане, което да осигури непрекъснато сметосъбиране и почистване при снеговалежи.
Терзиев отбеляза, че диалогът със Столичния общински съвет е конструктивен, но постигането на мнозинство по важни политики не винаги е лесно. Той подчерта, че реформата в паркирането е получила необходимата подкрепа и благодари на съветниците, които я подкрепили.
Кметът обяви, че предстои обявяване на обществени поръчки за нови автобуси и тролейбуси, с цел доставките да бъдат завършени до края на мандата. Отговоряйки на въпрос за политическите си намерения, Терзиев заяви, че основен приоритет е да бъде „добър кмет“ и да реализира заложеното в програмата си през оставащите две години.
БТА напомня, че на последната сесия на СОС бе прието увеличаване на цените за паркирането в София и разширяване на обхвата на зоните за платено паркиране от 5 януари 2026 година. Новите цени за почасово паркиране в синята зона ще бъдат 2 евро, а в зелената зона – 1 евро. Винетният стикер за живущите в синята зона ще струва 150 евро, а за зелената – 100 евро. За втория автомобил цените се увеличават на 300 евро за синята и 200 евро за зелената зона.




