Само 6 лева ще ви струва отиване от София до Варна с електромобил, разясняват от Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ).
Един електромобил изразходва между 15-20 кВч електроенергия за да измине 100 км. При зареждане в домашни условия при нощна тарифа разходът за 100 км ще бъде около 2,20 лв., а при дневна тарифа около 3,50 лв. с ДДС, съобщават вече ползватели на този вид возила у нас.
Съвременният електромобил има пробег над 200 км при оптимални условия. С усъвършенстване на технологията на батериите, пробегът непрекъснато се увеличава. Само за пет години – от 2012-а насам при един и същ модел електромобил има чувствително подобряване на батерията без съществена промяна на цената, обема и теглото й:
- Модел 2012 – пробег 210 км
- Модел 2015 – пробег 240 км
- Модел 2017 – пробег 400 км
Електроколата, за която най-много се говори напоследък – Model 3 на Tesla – замислен да бъде най-търсеният електромобил за масовия потребител на деня е с начална цена 35 000 долара (29 000 евро) и пробег на батерията 354 километра.
У нас броят на тези коли през последните години расте, макар и бавно. От 123 коли през 2013 г. техният брой е достигнал 318 (от които 130 са регистрирани в София) през миналата година, до края на 2017 – а се очаква да стигнат близо 500, твърдят от Българската асоциация електрически превозни средства (БАЕПС). Общо електро превозните средства в България са около 2000 – 2500, като в тази бройка влизат още скутери, велосипеди, автобуси, лекотоварни електромобили, електрокари, голф колички и други. От редовите електромобили у нас 50 са вече от хитовата марка на Tesla
В световен мащаб се очаква през тази година да бъдат доставени 1.1 млн. електрически коли, с което общият им брой ще достигне 3.1 млн., което е около 1% от автомобилите в движение по света.
Разходът за ток месечно за електрическо возило при станадартен за модерното ни ежедневие месечен пробег е около 10 лв., потвърждават собственици на електромобили у нас.
В България вече има около 80 зарядни станции за електрически превозни средства.
Живеещите в София, Пловдив, Стара Загора и Русе собственици на електромобил ползват привилегията безплатно паркиране в града. За столицата трябва да се вземе съответния стикер от „Център за градска мобилност“ с подаване на заявление по образец. Стикерът се издава за една година.
Собствениците на електрически коли ползват и определени данъчни облекчения, като освобождаване от плащане на годишния местен данък. Със същата привилегия се ползват и електрическите мотоциклети и мотопеди.
Под електрически автомобил законът има предвид коли, чийто двигател е с изцяло електрическо захранване и нямат мотор с вътрешно горене. Хибридите, които разполагат и с електрически двигател и двигател с вътрешно горене, не са освободени от данък и не ползват безплатно паркиране. Коментира се и въпроса за безплатни винетки, но това решение е под въпрос.
Колите на ток изминават дистанциите много икономично по цената на зарежданата електроенергия, но самите електромобили засега остават скъпи.
Освен икономичността, предимства на електромобилите са липсата на масла, филтри и течности за смяна. Негатив у нас остава ограниченият брой квалифицирани сервизи и слабо развитата мрежа от зарядни станции.