Напредъкът в областта на изкуствения интелект (ИИ) се случва с бързи темпове и води до значителни промени на работната среда и заетостта. Ясно е, че това се отразява на някои от водещите работодатели в Нидерландия, според репортаж на предаването „Нюзюр“ на телевизия Ен О Ес.
Голяма кетъринг компания на летище Схипхол в Амстердам обслужва около 300 полета на авиокомпания Ка Ел Ем (KLM) всеки ден. С помощта на изкуствения интелект авиопревозвачът се опитва да предвиди количеството храна, необходимо за всеки полет. „Знаем, че между 3 и 5 процента от пътниците ни не пристигат навреме. Но всеки ден е уникален“, обяснява Майк Фитен от Ка Ел Ем.
Също така времето и забава също играят роля. „С ИИ можем по-добре да предвидим колко пътници ще имаме на борда и да намалим ненужното количество храна в самолета“, добавя той.
Благодарение на изкуствения интелект Ка Ел Ем спестява средно 2.5 хранения на полет, посочва Фитен. „Това, умножено по 300 полета на ден, води до значителни икономии на храни, които преди бяха изхвърляни“, уточнява той.
ИИ в производството
Фактът, че ИИ бързо навлиза в трудовата среда, е очевиден и от отговорите на 11 големи работодатели на въпросите на „Нюзюр“. Фирмите прилагат ИИ по различни начини.
Например, „Филипс“ (Philips) предлага вътрешна платформа за ИИ, подобна на „Чат Джи Пи Ти“ (ChatGPT). „Рабобанк“ (Rabobank) използва ИИ, за да подобри обслужването на клиентите. Пощенската служба „ПостНЛ“ (PostNL) прилага ИИ за оптимизиране на куриерските маршрути, докато компанията за управление на сгради „Вегебо“ (Vebego) има ИИ асистент за почистване.
Засега работодателите, с които „Нюзюр“ комуникира, не предвиждат, че ИИ ще доведе до масови съкращения. Например, данъчната служба твърди: „Целта на внедряването на ИИ не е да замени хората“. Промишлената група ВиДиЕл (VDL) дори очаква, че ИИ ще създаде нови работни позиции.
В супермаркетната верига „Алберт Хайн“ (Albert Heijn) всеки ден е предизвикателство да се определи кой продукт е необходим за някой от 1200-те магазина. „Имаме средно по 17 000 различни артикула на магазин и искаме да предскажем 50 дни напред какво ще се продаде“, споделя Ноортие ван Генугтен, ръководител на отдел „Продукти и ИИ“. „Имаме над един милиард прогнози на ден. Това прави ИИ незаменим, тъй като е извън човешкия капацитет“.
Веригата супермаркети прилага самообучаващи се алгоритми от две години. „Моделите вземат предвид метеорологичните условия, не само общото време, а и времето на всяка местна метеорологична станция“, отбелязва Ван Генугтен.
„Ако в Гронинген е подходящо за барбекю, а в Маастрихт не, ИИ моделите предвиждат, че продуктите за барбекю трябва да отидат само в Гронинген“.
В „Алберт Хайн“ ИИ определя и най-ефективната стратегия за продажба на стоки с кратък срок на годност. „Алгоритмите ни проверяват каква е най-добрата отстъпка на всеки 15 минути. Ако запасите са много, отстъпката е 40%, а ако са по-малко – 25%“, уточнява Ван Генугтен. В резултат на това, по собствена преценка, супермаркетът губи с 400 000 кг. по-малко храна.
Полицейските задължения
Полицията също активно експлоатира изкуствения интелект. Още, ИИ се използва за търсене на файлове и записване на доклади, а също така и в реални ситуации на терен. След сигнал от контролния център, служителите понякога разполагат с малко време да се подготвят за инцидента. Чрез приложение с ИИ, служителите могат бързо да открият необходимите работни инструкции, дори ако не са посочили точния термин за търсене.
„Не мисля, че някой е предвиждал, че ИИ ще се развие толкова бързо“, казва Даниел Стюарт, ръководител на ИИ проекта в Националната полиция. Въпреки това той не очаква, че ИИ ще замени служителите в полицията. „Нито една ИИ система не е перфектна. Дори в бъдеще хората ще продължат да управляват системите с ИИ“.
Тон Вилтаген, специалист по пазара на труда, споделя неговото мнение. Той обаче е на мнение, че работните позиции ще се трансформират под влиянието на ИИ. „Като погледнем назад през последните 65 години, предишните спадове в растящото участие на трудовия пазар в Нидерландия бяха причинени от икономически кризи. Работни места не се губят с въвеждането на нови технологии като компютри, факсове, интернет, роботика и сега ИИ“.
Нови позиции и роли
Не всички споделят това мнение. Няколко компании, внедряващи ИИ, наскоро обявиха съкращения. Наскоро проведено проучване на Световния икономически форум сред хиляда компании в целия свят показва, че между 2025 и 2030 г. 11% от работниците могат да загубят работата си заради ИИ, припомня репортажът.
А в края на миналата година годишно проучване на банка Ай Ен Джи (ING) сред изпълнителните директори показа, че все по-голям брой лидери на големи нидерландски компании смятат, че ИИ ще замени работни места.
„ИИ може да създаде нови работни позиции и роли и да доведе до повишено търсене на продукти и услуги. Това, от своя страна, създава по-голямо търсене на човешки труд в тези нови области“, констатира Вилтаген.




