Делото срещу бившия министър на отбраната Николай Ненчева заради ремонта на самолетите МиГ-29, продължава на 26 февруари.
„Делото е доста сложно, томовете са много, фактологията е обемна. Доста неща бяха изяснени, свидетелите бяха разпитани, вещите лица дадоха заключения. В момента сме на финала, но по никакъв начин не може да се ангажираме кога, защото закон в правосъдието е изясняването на обективната истина, а не изпълнението на някакъв план на петилетка”, каза единият от адвокатите на Ненчев – Петър Божков.
Припомняме, че на 16 януари 2017 г., Софийска градска прокуратура (СГП) внесе в Софийски градски съд (СГС) обвинителен акт срещу Ненчев заради престъпление по службаа.
Според прокуратурата Ненчев не е изпълнил служебните си задължения и не е осигурил авиационната безопасност и летателната годност на военно въздухоплавателни средства от изтребителната авиация на ВВС на страната ни.
Миналата година показания по делото даваха двама президенти – Росен Плевнелиев и Румен Радев (в качеството му на бивш командващ Военно-въздушните ни сили).
ОБВИНИТЕЛНИЯТ АКТ
На 26.04.2015 г. между Министерство на отбраната (МО) и АО „РСК МИГ“ са били подписани два договора за удължаване на ресурса на 2 двигатели РД-33 с по 50 часа и ремонт на 2 двигатели РД – 33 и един брой кутия за самолетен агрегат – 2 /КСА -2/ за МиГ-29 на обща стойност 3 773 000 евро (7 388 666 лв.)
Вместо тези договори да бъдат приведени в реално изпълнение, министър Ненчев е казал на своя заместник – Десислава Йосифова да ги пази в служебната си каса и да не предприема каквито и да било действия по изпълнението им, за да не бъде осъществен ремонтът на самолетите, собственост на страната ни в АО „РСК МИГ“. Същите указания министър Ненчев продължил да дава и през следващите няколко месеца на подчинените си в министерството.
В периода от 07.11.2014 г. до 29.03.2016 г. Ненчев също не е изпълнил служебните си задължения, като не е утвърдил проект за инвестиционен разход за ремонт на агрегати и доставка на резервни части за самолети МиГ-29 и не осигурил авиационната безопасност и летателната годност на военно въздухоплавателни средства от изтребителната авиация на ВВС на България.
От престъплението са настъпили значителни вредни последици за Българската армия – спаднал е нальота на пилоти от ВВС на Република България на 33 часа за една година, при установен в НАТО стандарт от 180 летателни часа за година или поне минимум 80 летателни часа за година.
Това е довело до опасност от допускане на тежки летателни инциденти, поради разтренираност. Действията на министър Ненчев са довели до намаляване на броя на подготвения летателен състав и свръхнатоварване на летците, носещи бойно дежурство по Air Policing и невъзможност за осигуряване на подготовката на млади летци на МиГ -29. Поради това е било и невъзможно да се поддържа необходимият брой подготвени летци, казват от прокуратурата.
През април 2018 ВКС потвърди решението на Военно-апелативния съд за оправдаване на бившия министър на отбраната Николай Ненчев и бившия директор в МО Венислав Цанов по делото за „Интендантско обслужване”.