Вторият пореден протест след този от 4 май, с искане за запазване открити разкопки по трасето на ЛОТ-3.1. на АМ „Струма“, се състоя днес в Благоевград.
Едва 20-на души дойдоха на протеста, те бяха обнадеждени от проведената на 3 юли среща с инж. Дончо Атанасов, член на УС на АПИ, състояла се в кметството на с. Покровник. Протестиращите заявиха категорично, че не са против изграждането на трасето на автомагистралата.
„Тук сме поради две причини – искаме да запазим историята си такава, каквато е, и ясно искаме да заявим, че ние не сме против изграждането на магистралата. Говорейки за двата проблема, трябва да кажем, че кметът /Д-р Атанас Камбитов-б.р./ се скри. Това беше човекът, който да подкрепи и двата начина – запазване на разкопки и магистралата. Той обаче прокламира една теза, че протестиращите са против магистралата и искат тя да не се случи. Няма такова нещо. Срещата ни с представители на АПИ във вторник в кметството на с. Покровник доказа точно обратното”, каза общинският съветник Калоян Ханджийски.
Според него варианти има и те са много и бяха обсъдени на тази среща.
„Атанас Камбитов, бидейки кмет на общината, трябваше да инициира една дискусия, която направихме без него. АПИ ни обясни, че заедно трябва да търсим варианти. Мислим да има още срещи. Категорично бе отхвърлено решението, което преди време бе предложено от румънска фирма. Отказът е заради определени стандарти, които трябва да бъдат спазени”, допълни Ханджийски.
Той поясни, че 2/3 от находките са още под земята, а проучванията се преустановяват на 20 юли.
„Не вярвам във фразата „И вълкът сит, и агнето цяло“. Очевидно гражданската енергия се губи, има политически натиск. Мнението на някои общински съветници промениха мнението си за час. От АПИ предложиха вариант да се изгради подпорна стена, която да е в сервитута на магистралата, която да съхрани около 90% от разкопките, а една малка част да се премести. АПИ пое ангажимента да осигури средства като говори с премиера. Не знам дали знаете, че прякорът на доц. Димитров е Лопатата. Аз не вярвам на такива специалисти, които си менят мнението за 24 часа”, каза още Ханджийски.
Междувременно АПИ разпространи прессъобщение по същата тема:
„До 20 юли трябва да приключат археологическите проучвания на участъка от АМ „Струма“ между Благоевград и Крупник. Агенция „Пътна инфраструктура“ прави това уточнение по повод запитвания от медии за срока за завършване по договор на разкопките край село Покровник.
След приключване на работата на археологическия екип експертна комисия към Министерството на културата ще издаде протокол за бъдещите действия относно археологическия обект. На 5 май бе спряно изпълнението на всички видове строително-монтажни работи в отсечка с дължина около 1,9 км, включително и в участъка с археологическите проучвания. „
Решението дали трябва да се измества трасето на автомагистрала „Струма“ край Покровник ще бъде взето от експертна комисия, назначена от министъра на културата. Тя ще се произнесе след като завършат археологическите проучвания.
Според становището на екипа археолози, което е подкрепено и от Националния археологически институт с музей при БАН, разкритите до момента гробница и църква може да бъдат преместени от трасето на магистралата, така както е правено и с други находки, открити при изграждането на различни инфраструктурни обекти, каквато е и световната практика.