Първата крачка към прекратяването на концесията на пристанище „Росенец“ беше направена – депутатите приеха на първо четене Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за контрол по прилагане на ограничителните мерки с оглед на действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйна, предаде БНР.
Една неприятна традиция бе спазена в пленарната зала. Преди гласуването на всяко важно решение за България, а това е и исторческо, депутатите на „Възраждане“ и БСП правеха всичко възможно да саботират работния процес в пленарната зала. С тези си действия те дискредитираха парламентаризма, в който иначе мощно се кълнат.
Все пак в подкрепа на текстовете гласуваха 134 народни представители. 45 бяха „против“, а 14 се въздържаха.
Със 144 гласа „за“, 52 „против“ парламентът окончателно отне концесията на пристанище „Росенец“ от „Лукойл“ с приемане на второ четене.
Възложените концесии за осъществяване на дейности в стратегически обекти от значение за националната сигурност, засягащи нефт и продукти от нефтен произход, произведени от суров нефт, с произход Русия или изнесени от Русия, се прекратяват в едноседмичен срок, записаха в закона депутатите.
С измененията на практика се прекратява концесията на „Лукойл“ за пристанище „Росенец“.
От БСП и „Възраждане“ изразиха опасения за доставките на петрол след прекратяване на концесията, както и притеснения, че може да бъде заведено дело срещу България. От ГЕРБ-СДС, ПП-ДБ и ДПС посочиха, че прекратяването на концесията е резултат от европейски регламент, който трябва да се спазва.
Предложението беше внесено от ГЕРБ–СДС, ПП-ДБ и ДПС. Според тях с прекратяването на концесията ще се спре възможността Русия да използва българската инфраструктура за финансиране на войната.
Освен това вносителите посочват, че със законопроекта се имплементират (изпълняват, осъществяват, б.р.) санкциите, наложени с Регламент на Европейския съюз срещу войната, а в обхвата на санкциите попада и концесията на „Росенец“.
Договорът с „Лукойл Нефтохим Бургас“ за концесия на пристанищния терминал „Росенец“ (част от пристанище за обществен транспорт с национално значение – Бургас), бе подписан през 2011 г. Концесията бе за срок от 35 години.
Още вътрешнополитически новини – четете тук