Парламентът започна второто четене на законопроекта за държавния бюджет за 2025 г.

Парламентът стартира второто четене на Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2025 г. В момента председателят на Комисията по бюджет и финанси Делян Добрев (ГЕРБ-СДС) представя отчет относно законопроекта. По-рано днес народните представители решиха да проведат обсъждане на проектобюджета утре, а днес да бъде представен само докладът на водещата комисия.

В залата присъства министърът на финансите Теменужка Петкова.

Проектобюджетът за 2025 г. не предвижда увеличение на данъците и очаква дефицит от 3% на БВП. Планираните приходи, помощи и дарения по бюджета са на стойност 55 168 380 900 лева, докато разходите са оценени на 30 803 920 300 лева. Нетните бюджетни трансфери са в размер на 29 476 565 700 лева.

Вноската в общия бюджет на Европейския съюз за 2025 г. е предвидена да е 2 020 542 300 лева.

Предлага се бюджетното салдо да бъде дефицит от 7 132 647 400 лева, като съответно и средствата за финансиране на този дефицит отговарят на същата сума.

Размерът на новия държавен дълг за тази година е планиран на 18,9 млрд. лева, с очакване за достигане на общия дълг до 61,7 млрд. лева, което представлява 26,6% от БВП.

Минималният фискален резерв до 31.12.2025 г. е предвиден да остане на същото ниво, заложено в бюджета за предходната година – 4,5 млрд. лв.

Бюджетът включва нов акцизен календар за тютюневите изделия, с по-бързо увеличение на ставките от очакваното, както и мерки за усъвършенстване на фискалния контрол чрез подобрение на информационната система и оптимизация на анализа на риска.

В предвижданията е отчетено увеличението на минималната работна заплата, което влиза в сила на 1 януари 2025 г., от 933 лв. на 1077 лв. Минималният осигурителен доход за самоосигуряващите се лица и за земеделците ще се увеличи от 1 април 2025 г. на 1077 лв. Максималният осигурителен доход за всички осигурени лица ще нарасне от 1 април 2025 г. на 4130 лв.

Пенсиите за трудова дейност, отпуснати до 31 декември на предходната година, ще бъдат актуализирани от 1 юли по т.нар. „швейцарско правило“. За тази цел са предвидени допълнителни средства от 1,033 млрд. лв.

Проектобюджетът за 2025 г. предвижда увеличение на разходите за персонал с 5% за структурите, при които не са заложени други увеличения в резултат на приети нормативни актове и политики.

Планирано е увеличение на разходите за персонал в сектор „Отбрана и сигурност“, в съответствие с приетите механизми на Закона за Министерството на вътрешните работи, Закона за Националната служба за охрана и Закона за отбраната и въоръжените сили на България, считано от 1 януари 2025 г.

През 2025 г. остава политиката за увеличение на заплатите на педагогическия персонал в средното образование до 125% от средната брутна работна заплата за 2024 г., като това ще доведе до увеличение на разходите с 499 млн. лв.

Заложено е продължаване на Инвестиционната програма за общински проекти, с предвиден ресурс за 2025 г. до 1 650 млн. лв.

В проектобюджета за второ четене е предвидено създаването на държавни магазини за продажба на български стоки. Предложението от депутати на „ДПС-Ново начало“ между двете четения беше одобрено от Комисията по бюджет и финанси миналата седмица. Предлага се търговското дружество да започне с капитал от 10 млн. лева, като собственикът на капитала ще бъде Министерството на земеделието и храните.

Отхвърлени от бюджетната комисия бяха многобройни предложения, включително на „Продължаваме промяната-Демократична България“ за удвояване на таксите и данъците за хазарта в страната, както и за удвояване на данъчните облекчения за работещи родители.

Не получи подкрепа в комитетната комисия и предложението за запазване на актуалния праг за регистрация по ДДС на 166 000 лева. Проектът за бюджета за 2025 година предвижда да се върне прагът за регистрация по ДДС на 100 000 лева.

Внесените от депутати на „Възраждане“ близо 38 000 предложения не бяха допуснати до обсъждане от бюджетната комисия. В доклада за второ четене е посочено, че комисията е взела решение да не разглежда предложението по същество, тъй като то представлява злоупотреба с право, подменя внесения законопроект и нарушава правомощията на Министерския съвет според Конституцията.

Източник БТА
За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук