Първият успешен полет на електрически самолет
Снимка: Airbus/БТА

„ЕкоПюлс“ (EcoPulse), демонстративният самолет с разпределено хибридно електрическо задвижване, чието предназначение е да тества тази технология, която вероятно ще допринесе за намаляване на въглеродния отпечатък на авиацията, е извършил първия си полет. Това съобщиха „Еърбъс“ (Airbus), „Сафран“ (Safran) и „Даер“ (Daher), цитирани от Франс прес и БТА.

Апаратът е излетял от летището в Тарб на 29 ноември и е осъществил полет от час и 40 минути, според съвместно комюнике на трите компании.

„По време на полета екипажът е активирал електрическите двигатели и е проверил как функционират компютърът за управление на полетите, високоволтовата батерия, разпределеното електрическо хибридно задвижване и хибридния електрически турбогенератор“, отбелязват партньорите в проекта.

Представен на авиационното изложение в Бурже през 2019 г., „ЕкоПюлс“ е създаден на основата на едномоторния TBM, произвеждан от „Даер“. В допълнение към централния двигател с вътрешно горене, самолет е оборудван с шест електрически двигателя, разпределени по крилата, доставени от „Сафран“, енергията за които идва от батерия, конструирана от „Еърбъс“.

Проектът се ползва с подкрепата на Генералната дирекция за гражданска авиация (DGAC), както и на Съвета за проучвания в областта на гражданската аеронавтика (Corac).

Добавянето на електрическо задвижване по време на някои етапи на полета позволява да се ограничи използването на основния двигател и така да се понижат въглеродните емисии, като същевременно намаляват „акустичния“ отпечатък на самолета.

Една от трудностите е енергийната плътност на батериите. Литиево-йонната батерия, разработена за „ЕкоПюлс“, е паралелепипед с дължина 2,3 метра, ширина 75 см, височина 20 см и тегло от 350 килограма, закрепени под фюзелажа.

Тя е високоволтова, докато обикновените батерии в самолетите са нисковолтови (26 волта), което е недостатъчно за задвижването.

Батериите, които се използват при електрическите автомобили, пък са твърде тежки и обемисти за приложение в аеронавтиката.

Електрическото задвижване и хибридизацията са методи, които се проучват, за да бъде намален въглеродния отпечатък на малките самолети. Самолетите по дълги маршрути засега ще продължават да се движат с помощта на стандартно авиационно гориво.

Още любопитни новини – четете тук

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук