Пътните такси - тема в предизборните програми на партиите в Нидерландия. Кой печели и кой губи?

Допълнително финансово облагане за всеки изминал километър в час пик? Повишена такса за километър в области с добре развити транспортни системи? Или: да не се променя нищо? Пътните такси са важна тема за нидерландските партии в техните предизборни платформи за идващите парламентарни избори.

Основната идея е да се заплаща не за притежание на автомобила, а за реалното му използване – колкото повече километри се изминават, толкова по-висока такса. Поддръжниците на това предложение смятат, че то е по-справедливо и по-екологично, а също така ще компенсира намаляващите приходи от данъци върху горивата заради увеличаването на електрическите автомобили. Според анализи на нидерландската телевизия Ен О Ес, до 2040 година бюджетът на страната може да губи няколко милиарда евро годишно от тези данъци.

Въпреки това, партиите не искат унифицирано заплащане за километър. Всички, които подкрепят таксата, желаят шофьорите, използващи пътищата в натоварените часове, да понесат най-високите такси. Хората, които не трябва да шофират по време на пиковите часове, биха предпочели да ползват автомобилите си, когато движението е по-слабо, за да спестят пари. Тези, които не могат да избегнат натоварените часове, ще прекарат по-малко време в задръстване.

Стойността на километрата може да се променя в зависимост от мястото на шофиране или типа на автомобила. С въвеждането на километровата такса, съществуващите данъци за притежаване на автомобил, като пътния данък и данъка при покупка на нов автомобил, биха могли да бъдат намалени, каквото е и становището на телевизионния репортаж.

Народната партия за свобода и демокрация е единствената, която не е интегрирала никаква информация относно таксуването на автомобили в програмата си, тъй като е против „километровата“ такса. „Хората в Нидерландия не стоят в задръствания рано сутрин за забавление, а защото трябва да стигнат навреме на работа,“ заявява говорител на партията. Против са поне още осем партии: Фермерско-гражданско движение, Денк, Форумът за свобода и демокрация, Нов социален договор, Партията на свободата, Реформистката политическа партия и Социалистическата партия. Християндемократите преди бяха против, но сега променят позицията си.

Зелените леви, Партията на труда и Д66 подкрепят въвеждането на километрова такса, базирана на време и място. Но е нужно да се вземе под внимание и достъпността на обществения транспорт. Жителите на райони с добър обществен транспорт биха плащали повече за шофиране на автомобил.

Не само партиите, но и автомобилни организации също подкрепят различни варианти на таксуване на автомобилния трафик. Специалисти по транспортна политика считат, че подобна система има потенциал за намаляване на задръстванията. Според експерта Берт ван Вее от Техническия университет в Делфт, таксуването в зависимост от времето и мястото е ефективен метод за управление на трафика, докато облагането по тегло и емиски потенциал е ориентирано към екологията. Той твърди, че километровата такса би могла да направи малките автомобили по-достъпни, тъй като фиксираните данъци ще бъдат намалени.

В момента пътният данък в Нидерландия зависи от теглото и замърсяването на автомобила – колкото по-тежък и по-замърсяващ. Новият подход би прехвърлил фокуса от притежаване към използване на автомобила. Голям и замърсяващ автомобил, който се използва ежедневно, би струвал значително повече от такъв, който остава паркиран. Поддръжниците на реформата смятат, че това ще насърчи разумното използване на автомобили, ще намали емисиите и натоварването на пътната инфраструктура.

Но дали Нидерландия в крайна сметка ще приеме километровата такса и в каква форма, ще зависи най-вече от резултатите от следващите избори.

Източник БТА
За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук