Подкаст БТА Паралели
                                                                                                Проф. Петя Александрова: ЛИК е заглавието, което избирам за времето си в БТА

Проф. Петя Александрова е експерт в сферата на заглавията и филмовите наративи. Според нея, създаването на художествени заглавия е сложно начинание, тъй като то трябва да обединява информативност и провокация, за да създаде очакване за впечатляващо преживяване.

Като кинокритик, тя посвещава живота си не само на красотата на киното, но и на скритите значения, произлизащи от различните изкуства. Темата за избора на заглавие на художествено произведение я вдъхновява толкова, че написва цяла книга, посветена на този креативен процес.

Разширява своята перспектива и задълбочава познанията си за разнообразието от художествени стилове, когато започва работа в Българската телеграфна агенция, след поканата на тогавашния директори Панайот Денев. Този миг е съдбовен за нея – по негово предложение, легендарното списание ЛИК, което е преминало през почти десетгодишен застой, отново става активно. Панайот Денев я убеждава с аргумента, че за подобна работа му трябват хора с опит, а година не е пречка, а предимство. Тя обаче го чува само в този конкретен контекст.

„Идеята му е да обнови ЛИК, като черпи вдъхновение от предишната традиция, но същевременно да бъде нещо ново. Убеди ме с твърдението, което съм чула само веднъж в живота си – че по-възрастният и опитен човек е предимство, т.е. той търси някого, който помни, знае и е чел предишното издание, за да знае какво да направи с новото ЛИК“, споделя Петя Александрова. Тя добавя, че за разлика от днешния ден, когато обществото е фиксирано върху младостта, по времето на списанието акцентът падал на опита и знанието за традицията, с цел да пренесем най-доброто от предишното и да добавим нашата уникална перспектива.

Докато е част от агенцията, тя преживява различни културни тенденции, включително и негативни, особено по времето на следващия директор Стоян Чешмеджиев, който напуска през 2003 г. след скандали и протест от страна на екипа. Причината е взимането на решения без адекватно познаване на организацията и политическите влияния.

Професор Александрова идва в ЛИК от масовите медии и веднага осъзнава различията. „Ясно усетих границата между ежедневната журналистика, каквато беше необходима в издания като „Стандарт“, която изисква бързина и дисциплина, а не толкова дълбочина и познание за спецификата в изкуствата“. Такова познаване не се изисква за кратките текстове от 20 реда, които пише навремето. В момента, в който встъпва в ЛИК, разбира, че трябва да е на равната с авторите, за които пише. Месечният формат естествено налага нуждата от дълбочина и подробно разглеждане на темата.

За нея този период представлява именно есенцията на литературата, изкуството и културата, от които произлиза името на ЛИК. Тя осъзнава, че тук излиза от ролята на кинокритик и преподавател, успявайки да разшири значително своите познания, занимавайки се с литература, както никога преди, и вниквайки в концепцията за култура, която, според енциклопедиите, има над 200 определения.

Професор Александрова прави още едно разграничение между старото и новото време на списанието. Първият период на ЛИК (1965-1992) е най-плодотворен с най-много читатели, когато печатните издания са основен източник на информация и вълнуват обществото. „ЛИК ни запознаваше с изкуствата, достъпни по друг начин, като изпълняваше важна информационна роля. През втория период (1999-2013) всеки имаше достъп до медии от Запад и Изток, което означаваше, че основният въпрос не беше как да се намери информация, а как да се направи правилен избор за аудиторията от ерудирани и интелигентни читатели, които се доверяват на предоставената информация“, обяснява тя.

Въпреки това, високият стил на писане е и сериозно предизвикателство. Според нея, в условията на доминиращата попкултура, той не може да покрие нуждите на съвременната аудитория. Тенденцията е ясна и необратима, а недостатъчното количество читатели за елитни издания я заставят да бъда убедена, че такъв род списания не могат да просъществуват на пазарен принцип. Следователно, те могат да съществуват само чрез дотации или в рамките на агенция като БТА. Точно в БТА тя осъзнава, че в света са останали само две агенции с печатни издания, което е довело до второто спиране на ЛИК.

Независимо от това, ЛИК остава в сърцето й като прекрасно заглавие, свързано с БТА.

Разгледайте целия разговор с Петя Александрова:

Гледайте всички епизоди от подкаста.

Източник БТА
За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук