Битката за върховенството на закона в Полша разделя Европейската комисия на най-високо ниво. Служители и дипломати от ЕС, които са запознати с последните събития, казват, че от едната страна на разделението са Мартин Зелмайер, главен държавен служител на Еврокомисията, и председателят ѝ Жан-Клод Юнкер, а от другата – Франс Тимерманс, първият вицепредседател, който е начело в обвиненията срещу Полша, казват анализаторите Дейвид Хенцелхорн и Мая де ла Бауме за „Политико“.
Според дипломатите Зелмайер и Юнкер са готови да подкрепят оттеглянето на дисциплинарното производство по член 7, което Комисията инициира срещу Варшава и което може да доведе до загуба на правото на глас. Основание за това са опасенията, че процедурата може да доведе до поредица от потенциално причиняващи разкол сред страните от ЕС събития и, в крайна сметка, да не успее да принуди Полша да отмени своите съдебни реформи. Те искат вместо това да продължат преговорите с Варшава.
Решение за това дали да се продължи с член 7 – и ако да, колко агресивно – можеше да бъде взето още в сряда на седмичното заседание на комисарите, заяви висше длъжностно лице от ЕС. Въпреки че Полша бе в дневния ред на срещата, заместник-председателят на Комисията Марош Шевчович каза пред репортери, че въпросът „не беше обсъден днес“.
Междувременно Тимерманс приканва Комисията да вземе твърда линия и да не облекчава напрежението, докато управляващата Полша партия не отмени промените в съдебната система, включително и спорния закон за Върховния съд, който ще влезе в сила на 3 юли.
„За Европейската комисия, но и за Европейския съвет, член 7 в контекста на Полша е горещ картоф – каза Ричард Царнецки, полски евродепутат и член на управляващата „Право и правосъдието“ – Мисля, че всички или почти всички искат да спрат да работят върху него – дори хора, които гледат с неохота на сегашното правителство в Полша. Продължаването на оказване на натиск върху Варшава създава повече подкрепа за сегашните полски власти“.
Някои официални представители на Комисията заявиха, че разговорите за разделяне в Комисията са предимно в полза на Варшава, а Зелмайер, Юнкер и Тимерманс са единодушни, когато става дума за върховенство на закона.
Но макар че в крайна сметка искат един и същ резултат – да приведат Полша в съответствие със стандартите на ЕС – други длъжностни лица в Брюксел казват, че разделението отразява отрезвяващо чувство на неудовлетвореност.
„ЕС е до голяма степен беззащитен при конфронтация с нелибералните демокрации“, каза високопоставен служител.
Системни заплахи
През декември Комисията стартира член 7 от Договора за ЕС за това, което счита за „системни заплахи“ за независимостта на полската съдебна система. Основните притеснения бяха насочени към способността на полското правителство да отстрани до 40% от съдиите на Върховния съд и правомощието на министъра на правосъдието да наказва съдиите. Отделно, Комисията потърси решение чрез Европейския съд.
Въпреки че партията „Право и справедливост“ предложи промени в своето законодателство, Тимерманс заяви на неотдавнашна пресконференция, че остава основният проблем „колко политически контрол може да имате, за да кажете, че съдебната система е независима, и ние имаме някои опасения в тази връзка“.
Поддръжниците на позицията на Тимерманс се надяват, че Съветът по общи въпроси на ЕС – срещи на министрите на външните работи и по европейските въпроси – на срещата си на 26 юни ще изпрати силен сигнал, че блокът не се готви да оттегли случая с Полша.
Ако излезе с покана за изслушване, държавите-членки ще гласуват за преминаването към следващата фаза на процеса по член 7 – известен като „механизъм за санкции“.
Съгласно системата за гласуване с квалифицирано мнозинство на Съвета е необходимо най-малко четири пети мнозинство за да продължи процедурата. Но дори ако Комисията осигури необходимата подкрепа, призоваването за такъв глас би било предизвикваща разцепление стъпка във време, когато ЕС се опитва да се справи с много други предизвикателства, включително реформа на еврозоната и изготвяне на нов дългосрочен бюджет.
Отчасти в резултат на несъгласието относно това как да се процедира и отчасти защото ЕС се бори с други предизвикателства, служителите казват, че очакват по-нататъшни действия в борбата за върховенство на закона да бъдат отлагани със седмици, ако не и месеци.
Теоретично, член 7 може да доведе до премахването на правото на глас в Европейския съюз на страна-членка. Но това окончателно тежко наказание ще изисква единодушно гласуване, а съюзници на Полша – включително Унгария – отдавна са казали, че ще го предотвратят.
Напредък
Диалогът между Брюксел и Варшава се подобри след промените на правителството в Полша през декември и назначаването на Матеуш Моравецки за премиер. Докато Тимерманс е водил преговори за Комисията, служителите съобщиха, че Зелмайер се е срещнал лично с Адам Биелан, заместник-председател на полския сенат и съюзник на лидера на „Право и справедливост“ Ярослав Качински, най-могъщия политик в Полша.
Един от служителите на ЕС, запознат с процеса, заяви, че напрежението между Зелмайер и Тимерманс е широко известно и се изгражда от месеци насам.
„Зелмайер каза на Биелан, че би искал да затвори въпроса за член 7 срещу Полша – каза служителят – Много хора биха искали да се затвори този случай. В интерес на никого не е да преследва процедурите по член 7, особено сега, когато има политически събития в Италия. По-добре е да имаме подходящи отношения с поляците.“
Но служителят призна политическата трудност да се предприеме такава стъпка.
„Това ще означава, че те признават, че са допуснали грешка“, заяви официалният представител, добавяйки, че най-вероятният резултат ще бъде допълнително забавяне.
Дипломат от ЕС заяви, че Тимерманс се застъпва за по-принципен подход, докато Зелмайер и Юнкер сякаш предпочитат прагматизма.
„Има различни гледни точки за това какво да направим по-нататък – каза дипломатът – Тимерманс и Зелмайер се разминават доста сериозно по този въпрос. Тимерманс би предпочел да продължи процедурата по член 7. Юнкер и Зелмайер имат повече политически поглед по този въпрос.“
Дипломатът каза, че Тимерманс, който е холандският комисар, но е изправен пред несигурно бъдеще, защото неговата партия вече не е част от управляващата коалиция, също така се опитва да си изгради позиции пред европейските избори през следващата година.
„Тимерманс иска да изпълни това – каза дипломатът – Защото това, което чуваме, е, че той е направил предложение да бъде кандидат за Холандия за Комисията или да кандидатства за място в Европейския парламент“.
„Право и справедливост“ и партийни представители в Полша и Брюксел настояват, че вече са предложили достатъчно отстъпки за ЕС и няма да продължат да отстъпват и занапред. Те също така обвиниха ЕС, че е набелязал Полша за промени в съдебната ѝ система, които са в рамките на суверенните ѝ права и те настояват, че няма да се породят притеснения, ако такива промени бъдат приети в страна от Западна Европа.