Според проучване на цифровата асоциация „Битком“ (Bitkom), половината германци (50%) вече ползват поне едно приложение с добавена реалност (AR). Резултатите бяха изпратени по имейл до редакцията на БТА.
Добавената реалност позволява цифрово съдържание да се интегрира в реалния свят, например чрез виртуални филтри за снимки, игри като „Покемон Гоу“ (Pokémon Go) или интерактивни анимации в музеи. Данните показват, че AR е особено популярна сред младите хора: 64% от германците на възраст между 16 и 29 години я използват, а 60% от тези на възраст между 30 и 49 години. Делът сред хората на възраст 50-64 години е 47%, а за тези над 65 години – около една трета (32%).
Проучването е извършено сред 1156 души на възраст над 16 години в Германия.
86% от анкетираните знаят, че приложенията с добавена реалност могат да работят със специализирани очила, но само 54% реално осъзнават, че технологията е достъпна и на смартфони или таблети.
„Много потребители не осъзнават колко лесна е достъпността на добавената реалност – входът е прост, тъй като устройствата вече се използват често, а приложенията са разнообразни и полезни в ежедневието“, коментира д-р Себастиан Кльос, специалист по потребителски технологии в „Битком“.
Най-популярните функции на AR включват камерен филтри, известни от социални мрежи. 21% от германците вече са ги изпробвали, а 39% биха желали да го направят в бъдеще. Игри с добавена реалност, като „Покемон Гоу“, са използвани от 16%, а 31% изразяват желание да ги опитат.
9% от анкетираните са използвали приложения за визуализиране на мебели или дрехи в реалната среда, а 39% са отворени за такава възможност.
7% имат опит с навигация чрез добавена реалност, при която стрелки или указания се показват на изображението от камерата, а 36% са готови да опитат подобна функция.
„Навигационните решения демонстрират практическите ползи от добавената реалност в ежедневието – те вече са интегрирани в много популярни карта приложения и улесняват ориентацията“, допълва Кльос.
6% от германците са ползвали AR приложения за туристически екскурзии и музеи, докато 51% изразяват интерес. Същият процент (6%) са използвали технологията в обучителни и тренировъчни приложения, а 29% са склонни да го направят.
Приложения за измерване на разстояния със смартфон са използвани от 4% от анкетираните, а около една четвърт (23%) биха желали да ги използват. Само 2% са ползвали AR за подобряване на съдържание в печатни издания, а още 20% са отворени за тази възможност. Едва 1% използва AR в играчки, при които обекти или карти имат цифрова форма, а 8% проявяват интерес.
Проучването е осъществено от „Битком Рисърч“ (Bitkom Research) по поръчка на асоциацията в периода от 19-та до 23-та седмица на 2025 г. чрез телефонни интервюта с 1156 участника на възраст над 16 години. То е представително за населението на Германия.




