Потребителското доверие в САЩ е показало неочаквано отслабване през декември, след като еуфорията след президентските избори е отслабнала и се появяват опасения относно бъдещите условия за бизнеса, съобщава Ройтерс, позовавайки се на проучване от бизнес организацията „Конфърънс борд“.
Според изследователите индексът на потребителското доверие е спаднал до 104,7 пункта през декември, в сравнение с коригираните 112,8 пункта от ноември. Икономисти, анкетирани от Ройтерс, очакваха индексът да се повиши до 113,3 пункта, спрямо първоначалната прогнозна стойност от 111,7 пункта.
„Мнението на потребителите относно текущите условия на пазара на труда продължава да се подобрява, подложено на последните данни за заетостта и нивото на безработица, обаче оценките им за бизнес климатът са отслабнали,“ коментира Дана Питърсън, главен икономист в „Конфърънс борд“.
Индексът на потребителското доверие отразява както мнението на американците за текущите икономически условия, така и техните очаквания за следващите шест месеца, добавя Асошиейтед прес.
Индикаторът за краткосрочните очаквания на американците относно доходите, бизнес активността и пазара на труда е спаднал с повече от десет пункта до 81,1, като стойности под 80 пункта биха могли да сигнализират за възможна рецесия наблизо, посочва „Конфърънс борд“.
Процентът на тези, които предвиждат рецесия в следващите 12 месеца, остава стабилен.
Подиндексът, който измерва оценката на потребителите спрямо текущите икономически условия в страната, е спаднал с над един пункт до 140,2 пункта през декември, допълва АП.
Потребителите увеличиха покупките си в търговията на дребно през миналия месец, което доведе до ръст на продажбите с 0,7% през ноември.
В друг доклад се посочва, че потребителските разходи са нараснали с 0,4% от октомври до ноември, което е знак, че домакинствата продължават да поддържат икономиката. Икономиката на САЩ е нараснала с устойчив годишен темп от 3,1% през последното тримесечие, основно благодарение на потребителското търсене.
Потребителските разходи съставляват приблизително 70% от икономическата активност в САЩ и те са под постоянен мониторинг от икономисти, за да следят настроението на потребителите в страната.