Увеличението на диагностицираните случаи на аутизъм не се дължи само на растящия брой такива случаи, а отчасти е резултат от подобрената информираност и по-доброто разбиране на този тип разстройства. Това сподели Олга Георгиева, основател на център „Логос А-Я“, в интервю за БТА.
Инициативата на БТА доведе до разговор с Георгиева, специалист в сферата на сензорната и слуховата интеграция, ранното детско развитие и други, по случай Световния ден на информираност за аутизма – 2 април.
Георгиева коментира, че пренасянето на статистика от страни като САЩ, в които едно на 36 деца е диагностиковано с аутизъм, е неправилно. Тя изрази мнение, че в България често се поставя въпросът за липсата на официални статистически данни, но е важно да бъдат запитани професионалистите от диагностичните звена, каквото е Клиниката по детско-юношеска психиатрия „Свети Никола“ в Александровска болница. Техните данни показват, че около 300 нови случая на аутизъм се установяват всяка година, каза тя.
Георгиева посочи, че подобна информация със сигурност съществува и в регионалните центрове за подкрепа на интегрираното образование. „Не може да има дете, което да не участва по някакъв начин в образователната система“, добави тя.
Според данни от 2023 година, около 27 000 деца у нас имат специални образователни потребности. „Разбира се, не всички от тях са с аутизъм. Ние разполагаме със статистически данни за общия брой на учениците и децата със специални образователни нужди, сред които влизат и децата с аутизъм. При сравнение на числата, те не съвпадат с често разпространяваните в медийните кампании твърдения като „1 на 36 деца“ или над 150 000 деца с аутизъм в България“, подчерта специалистът.
Тя добави, че в Съединените щати се обсъждат подобни статистики, но при по-внимателно изследване на теориите и обясненията остава ясно, че увеличението на случаите не е непременно свързано с растеж на числата, а с повишено разбиране и диагностика и успехите на ранните интервенции за недоносени бебета с нарушена нервна система.
Има много възможности за подобряване на реалната статистика в България, ако бъдат взети правилни решения и се предвидят необходимите ресурси, смята Георгиева.
Аутизмът е неврологично разстройство, което е свързано с неврологични, а не с други фактори. Родителите се ръководят именно от това, казва Георгиева.
Тя обясни, че диагнозата се поставя от екип от специалисти, включващ детски психиатър, невролог, психолог и логопед. Медицинските специалисти са ключови в процеса на диагностициране, тъй като те анализират развитието и поведението на детето, а също имат опит да разграничат аутизма от други състояния. Симптомите могат да се проявяват и в комбинация с хиперактивни разстройства и диспраксия, тъй като те засягат способността за последователни действия и реакции, поясни Олга Георгиева.
Никой не желае да получи диагнозата „аутизъм“, тъй като тя настъпва внезапно и оказва значим и болезнен ефект на всеки, каза експертът, отговаряйки на въпрос относно влиянието на диагнозата върху семейството.
常常 семействата се разпадат. Важно е родителите да получат подкрепа от психолози, за да приемат диагнозата на детето и да си поставят реалистични цели, с които да помогнат на детето да напредне и да стане независим в бъдеще, посочва специалистът.
Георгиева сподели, че много от терапиите включват натиск от страна на родителите или училището, което засилва стреса, вместо да поставя акцент върху психичното здраве на детето. Това може да доведе до сериозно увреждане на психичното здраве при децата, ако не се обърне внимание на баланса между обучение и емоционална подкрепа, добави тя.
Според Георгиева, децата с аутизъм са много чувствителни и действат като „антени“ за емоционалната атмосфера вкъщи. Те осъзнават дали са приети. От друга страна, свръхобгрижването може да е вредно и да ги задържи в психическа безпомощност, независимо от способността им да преодолеят своите трудности.
Какви са ранните индикатори за аутизъм?
Аутизмът е спектър от нарушения, засягащи общуването, социализацията, разбиране, мислене и поведение, заяви Олга Георгиева.
Сред най-ранните признаци, които родителите могат да забележат, е начина, по който мозъкът обработва звуците. Това може да бъде видимо още в първите месеци, когато бебето трябва да реагира на звуци и на името си, отбеляза тя.
Георгиева подчерта, че също така се проявява и в хранителните предпочитания на детето, които отразяват мозъчната активност. Друга категория ранни признаци е свързана със социалната инициатива за общуване. Всички тези аспекти зависят от правилната обработка на информацията от мозъка, добави тя.
Около третия месец бебето трябва да започне да комуникира с близките си. Важно е родителите да разпознават тези емоционални реакции. Те са ранни индикатори за социална обвързаност, усет за другия човек, добавя Георгиева.
Според нея е важно родителите да наблюдават колко често участниците в общуването спазват ритъма на взаимодействие, как следват емоционалните реакции и дали има стабилен контакт с очите. Децата често показват странно поведение в играта, когато вече се очаква от тях да играят на определен начин, добави тя.
‘Специалистът поясни, че играта е отражение на развитие и учене. За да е успешна, детето трябва да е следило и имитирало поведението на другите. Аутизмът оказва влияние отначало на обработката на визуалната и слуховата информация. Очи и уши функционират, но проблемите започват в обработката на информацията. Когато детето не може да организира информацията, то не може адекватно да разбере или реагира.
Специалистът подчерта, че слуховите и свързаните с тях мозъчни структури играят важна роля в интеграцията на информацията от околната среда, регулирането на емоциите и работата на зрението. Те оказват влияние не само върху развитието на езика, но и върху общата моторика на тялото.
Как детето с аутизъм получава диагноза и какви изследвания следва да премине?
Важно е да се подчертае, че аутизмът е състояние, а не заболяване, което изисква медицински тестове, уточни Георгиева.
Тя съобщи, че работи с международен екип от невролози, които извършват специфични проверки с нова апаратура и техники, за да установят функционирането на различни части от мозъка, отговорни за сензорната интеграция. Причината, поради която много деца не получават правилна информация от околния свят, е именно в характера на аутизма.
Каква е разликата между скрининг тест и диагностични тестове?
За родителите е важно да знаят разликата между скрининг тест и диагностични тестове, казва експертът. Скринингът е етап, при който се оценяват определени маркери, но сам по себе си не може да потвърди или отхвърли диагнозата. Важно е ин




