Съвременната статистика не се основава на мащабни изследвания, а на обмен на данни между различни институции и партньори. Това заяви председателят на Националния статистически институт (НСИ) доц. д-р Атанас Атанасов на събитие, посветено на качеството на храните, проведено в Централни хали в София.
Атанасов поясни, че през края на 2024 г. е била приета нова промяна в основния статистически регламент на Европейския съюз (ЕС), което е позволило нов вид статистически анализ, предоставяйки достъп до данни, които бизнеса съхранява, при зачитане на конфиденциалността.
Той добави, че от една година НСИ събира информация от основните търговски вериги, което ще позволи в бъдеще да се извършва по-подробно изчисление на инфлацията за значително по-голям брой стоки и услуги. Атанасов уточни, че се използват два метода за изчисление на инфлацията – традиционен, базиран на потребителската кошница с около 850 продукта, и вторият, който се основава на детайлни данни от веригите. Според него вторият метод дава възможност за определяне на не само 850, а десетки хиляди продукти. Той сподели, че работят по проект, който включва информация не само от големите вериги, а и от много допълнителни източници. Атанасов изрази надежда, че до края на годината ще успеят да разработят алгоритъм, който да позволява не само месечно, а дори седмично изчисление на инфлацията. Целта е да предоставят навременна и пълна информация, която да бъде използвана изцяло.
Атанасов сподели, че НСИ е участвал в изследване, проведено с „Кауфланд България“, относно собствените им марки, тъй като, както отбеляза той, сътрудничеството е взаимнодействено, а бизнесът е един от ключовите партньори. „От една страна, ние зависим от данните, които бизнесът предоставя на НСИ, а от друга страна, бизнесът, особено големите вериги, е сред основните потребители на нашата информация“, добави председателят на НСИ. Според него само чрез такова партньорство могат да оказват подкрепа на бизнеса в представянето на техните идеи и изчисления.
Атанасов изказа оптимизъм относно продължението и разширяването на това сътрудничество с други търговски дружества в бъдеще.