Проектът за магистралата Русе – Велико Търново ще се модифицира, но в момента не е рисков за реализиране. Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов, докато инспектира напредъка на обходния път край Бяла, част от магистралата Русе – Велико Търново.
„Като ръководител на това министерство, аз няма да позволя прекратяване на този проект, тъй като той е изключително важен за свързаността на региона и за международната свързаност на страната. Целта е Русе да стане икономически център на Северна България, какъвто винаги е бил. Това е от критично значение“, подчерта министърът.
По време на инспекцията с Иван Иванов бяха участваха и инж. Венцислав Атанасов, член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“, областният управител на Русе Драгомир Драганов и кметът на Бяла Димитър Славов.
БТА напомня, че на шестото заседание на Комитета за наблюдение по програмата „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г. беше обявено, че 45% от финансирането по програмата е насочено към инвестиции в Северна България. Един от основните приоритети е именно магистралата Русе – Велико Търново.
Официално стартиране на строителството на магистралата между Русе и Велико Търново се състоя на 3 декември 2023 година, когато тогавашният премиер академик Николай Денков заяви, че това ще е един от основните му приоритети. По-рано този месец областният управител на Русе Драгомир Драганов сподели, че през март се очаква интензивно строителство по проекта.
Министър Иванов поясни, че геоложките изследвания преди старта на строителните дейности не показали проблеми с льосовите почви в района на изграждането на магистралата.
„Технологията, която наблюдаваме, е използвана на много места в света. България ще внедри тези решения на значителни дължини и височини. Получената информация от строителя в момента е положителна. След завършване на всички тестове ще можем да продължим с строителството на обхода на Бяла, съобразно изменения проект“, допълни министър Иванов.
Той добави, че са приключени преговорите с инициативата Джаспърс (JASPERS) за осигуряване на допълнително финансиране, предвид дефицита в държавния бюджет. Все пак, министър Иванов уточни, че Министерството на регионалното развитие и благоустройството ще предложи средства за реализацията на първите два лота. По лот 1, който включва участъка от Русе до Бяла, се очаква разрешителното за строеж да бъде издадено през май, добави той.
„Цялото трасе ще бъде преизчислено според новите технологии и насипи с различни височини. Може би в рамките на следващия месец можем да очакваме окончателни резултати. Най-важно е пробите да отговорят на изискванията на съответните институции“, допълни министър Иванов.
„В момента строителството на тези високи насипи е в ход. Отне известно време, за да се прецизират, тъй като височините на насипите са значителни и това е сред най-високите участъци в световен мащаб. Трябваше да сме сигурни, че новото трасе ще бъде устойчиво и дълготрайно. Цялото трасе е в льос, така че след финализиране на тестовете, темпът на изграждане на следващите високи насипи ще се ускори“, добави инж. Венцислав Атанасов.