Няма да се учудя, ако се окаже, че инвестициите в отбраната през последните 10 години са по-ниски от тези в пожарната или БДЖ например. Това каза в интервю СПЕЦИАЛНО ЗА ДЕБАТИ.БГ военният експерт проф. Тодор Тагарев. Той припомни, че целта, дефинирана в рамките на НАТО, е процентът от държавния бюджет за инвестиции в модернизацията на армията да не е по-нисък от 20.
„В България този въпрос е занемарен. През последните години инвестиционните разходи в отбраната са близки до нулата”, коментира експертът.
Той коментира и двата законопроекта за превъоръжаването на българската армия.
„На този положителен фон трябва да се отбележат два недостатъка, и се надявам те да бъдат отстранени при следващи проекти за превъоръжаване. Първият е, че по необявени причини Министерството на отбраната забави значително внасянето на двата проекта в Министерския съвет. В последствие, Министерският съвет и Народното събрание реагираха много бързо, но въпреки това няма гаранции, че до края на годината ще има сключени договори и плащания по тях. А за това в Закона за бюджета са предвидени 370 милиона лева. Ако няма плащания, тези средства ще се „добавят“ към неусвоените общо 500 милиона лева за 2016 и 2017 г. И тъй-като някои политици се противопоставят на превъоръжаването на армията, нека потърсят отговор на въпроса как тези „спестени“ от отбраната пари допринесоха за решаването на социални и икономически проблеми”, каза експертът.
По думите му вторият недостатък е свързан с ролята на Народното събрание в нашата парламентарна република.
„Съгласно Закона за отбраната и въоръжените сили, Народното събрание „приема с решение програма и/или проекти за инвестиционни разходи за придобиване и/или модернизация на въоръжение, техника и оборудване за нуждите на въоръжените сили, когато стойността на всеки от проектите надвишава 100 млн. лв., по предложение на Министерския съвет“. По вече потвърждаваща се практика, този текст се третира ограничително. И за двата проекта наистина Народното събрание утвърди предложение на изпълнителната власт да бъдат направени определени разходи”, обясни проф. Тагарев.
Според него се пропускат сериозни възможности законодателят да изрази своето мнение по изграждането и развитието на отбранителни способности и връзката им с външната политика и стратегическите интереси на страната.
Цялото интервю с проф. Тодор Тагарев може да прочетете ТУК.