Българите все по-често си купуват нова кола, показват данните на „Евростат” и на Асоциацията на автомобилните производители /АСЕА/ за автомобилния парк на ЕС през 2017 г.
Новите автомобили у нас /на възраст до 5 години/ са около 5 на сто от автопарка или приблизително 160 хиляди броя, сочат данните на АСЕА.
Годишно у нас се купуват средно между 25-30 хиляди нови автомобила, като за миналата година по официални данни на АСЕА, у нас са били продадени 38 хиляди нови коли.
За първото полугодие на тази година у нас са продадени около 18 хиляди нови коли – при 8 милиона броя за страните на ЕС, сочат последни данни на АСЕА.
Остава висок делът на старите автомобили (над 20 години) – около 1,5 млн. леки коли.
Около 35 на сто от автомобилите са на възраст до 15 години или около 1,3 млн. броя леки коли, а до 10 години са около 350 хиляди автомобила или около 10 процента от автопарка у нас.
ДИЗЕЛОВИТЕ АВТОМОБИЛИ ПРЕОБЛАДАВАТ
Масово българите карат коли на дизел – близо 1,7 млн. автомобила или над 50 на сто от автопарка у нас. Автомобилите на бензин са почти същата бройка с уговорката, че много от тях са снабдени и с газова уредба.
Наличието пък на екологични автомобили по родните пътища е почти символично – отчетени са едва 2 474 регистрирани хибридни леки коли /около 0,08 на сто от автопарка/ и едва 274 електромобила – 0,009 на сто от автопарка.
Според данни на европейската статистика у нас през миналата година е имало регистрирани около 3,4 милиона автомобила, което приблизително е по 450 автомобила на 1000 българи.
Според анализа на „Евростат” автопаркът у нас нараства с по около 100 хиляди автомобила годишно, като през 2016 г. у нас е имало 3,3 млн. автомобила, а през 2017 г. – 3,4 млн. броя.
НАЙ-СТАРИ КОЛИ КАРАТ В ПОЛША, А НАЙ-НОВИ В БЕЛГИЯ
Най-нови коли в ЕС карат белгийците – средно на 7 години; следвани от жителите на Дания, Великобритания и Германия – автопарк на възраст 8 години; Франция и Италия – автопарк на възраст 9 години и др.
Най-стари автомобили са отчетени в Полша – близо 40 на сто от автопарка, Латвия, Литва и Румъния – повече от една трета от автопарка в тези страни и др.
Най-висок дял автомобили на глава от населението е регистриран в Люксембург – 662 автомобила на 1000 жители, а най-малко в Румъния – 260 коли на 1000 жители.
Повече от половината коли в ЕС са с бензинови двигатели – 56 на сто, около 40 на сто са с дизелови двигатели, а едва 4 процента са задвижвани с алтернативни горива или електричество.
През миналата година в ЕС са продадени общо над 800 хиляди автомобила с алтернативно гориво, като регистрациите на подобни автомобили почти са се удвоили в Испания и Германия – ръст от 90 на сто, следвани от Обединеното кралство и Франция – ръст от 48 процента, Франция и Италия – ръст от 33 процента.
Според данните на АСЕА – в ЕС се произвеждат годишно около 26 млн. автомобила, което прави тази промишленост номер 1 в световен мащаб пред САЩ и Китай.
Около 30 процента от автомобилната продукция на ЕС се изнася за САЩ, като за м.г. износът е бил на стойност 37 млрд. евро. Други водещи дестинации за износ на европейски автомобили са били Китай – 22 млрд. евро, Япония – 8 млрд. евро и Швейцария – 7 млрд. евро.
Освен това, според данни на АСЕА, на територията на САЩ европейските автомобилостроители са произвели около 2,9 млн. броя автомобила, като в производството им са били заети около 120 000 американци.
Около 12 милиона души в ЕС или 5,7 на сто от заетата работна ръка в Евросъюза работят в сектора на автомобилостроенето. Автомобилният сектор генерира близо 400 млрд. евро оборот в ЕС и търговски излишък от около 90 млрд. евро за ЕС, отчитат още данните на АСЕА.