От 1 септември руските ученици от 10 и 11 клас вече ще изучават чисто нова история. В току-що излезлия от печат нов учебник за гимназистите разделът за късния период на СССР е кардинално пренаписан. Добавени са и нови глави, описващи героизма на руската армия по време на Специалната военна операция, както в Русия упорито наричат своята кървава агресия в Украйна.
Автори на учебника са личният помощник на Путин Владимир Медински и ректорът на Московския институт по международни отношения (МГИМО) Анатолий Торкунов, съобщава БиБиСи.
Тържествено представяне, гости и аплодисменти
На официалната промоция на учебника Медински призна, че напълно е пренаписан разделът за историята на Русия през 1970-те, 80-те, 90-те и 2000-те години. Любимецът на Путин обясни, че в новия учебник има „значително по-малко числа, дати, статистики, но има повече разкази за хора и събития.“ Според него това помагало ще се чете „значително по-лесно“ от досегашните.
Кое как е по новому
60-те години на миналия век в учебника например са наречени „революция на благосъстоянието“. „Достигнатото в градовете ниво на битов комфорт все пак се е отличавало от живота на обикновените хора в развитите страни на Запада, но най-вече от образа, създаден от чуждото кино и рекламните списания“, пише в учебника, без авторите да споменат какви по-точно западни „рекламни списания“ са четяли съветските хора.
Михаил Горбачов пък е представен като некомпетентен ръководител, виновен за разпада на Съветския съюз, който пък довел до „най-голямата геополитическа катастрофа на XX век“. (Тук Медински и Торкунов коленопреклонно цитират своя демиург Путин, цитатът е точен, б.р.). Авторите обясняват, че Горбачов „лошо се ориентирал в проблемите на промишлеността, армията, военното производство, слабо разбирал въпросите на външната политика“. Като негов недостатък е изтъкнат и фактът, че Горбачов „никога не е работил в производството, не е ръководил строеж, не е бил директор на крупен завод. Нямал и опит в министерската работа.“
Отношенията между Русия, Украйна и Запада
На този животрептущ проблем също е отделено немалко внимание, като войната все така се нарича Специална военна операция. „От Украйна усилено беше извайвана „анти-Русия“, пишат авторите на учебника. И най-убедено твърдят, че „идея фикс на Запада стана дестабилизацията на Русия отвътре.“ След това, според хронологията на авторите, „процъфтя украинският неонацизъм“. Революцията на Майдана през 2014 г. (срещу проруския президент Янукович, б.р.) е наречена „военен преврат“ и „кървав метеж“.
„За ролята на главен таран против Русия, САЩ и НАТО започнаха да готвят Украйна“, пише в учебника за гимназиите.
„Недружелюбието на Запада“, по мнение на авторите, се изразявало в разширяването на НАТО на Изток (с България и Румъния например, б.р.). Като пример учебникът им привежда и влизането на „исторически неутралната Финландия“ в НАТО през 2023 г. Авторите обаче пропускат да споменат, че Финландия (както и Швеция, б.р.) нямаше намерение да влиза в Алианса, докато Русия не нападна Украйна и финландците не усетиха, че и тях ги чака същото.
Ние не сме нападали, ние се защитаваме
Калкото по-близо до съвремието, толкова по-силно езикът на учебника става пропагандно-публицистичен, сякаш Медински и Торкунов пишат не учебно пособие, а авторска колонка в партиен вестник.
„Жителите на Донбас бяха наричани „терористи“, защото искаха да останат руснаци“, пише в учебника, без да се споменава за сваления от руска ракета малайзийски боинг над Донбас, в който загинаха 298 души.
Има и явно манипулативен пасаж, в който гимназистите са директно плашени с ядрена война. „Ако Украйна беше влязла в НАТО и беше провокирала военен конфликт в Крим и в Донбас, то тогава според устава на НАТО Русия щеше да се окаже в моментално състояние на война с всички страни от Североатлантическия пакт. Това, вероятно, щеше да бъде краят на цивилизацията.“ (Излиза, че Русия напада Украйна, за да спаси света от ядрена катастрофа, ако Украйна влезе в НАТО, което всички НАТО-вски страни категорично не допускаха, б.р.)
Поради липса на успехи на фронта и поради огромните загуби на руската армия, авторите не са задълбали в „Специалната военна операция“. На СВО е отделен сравнително кратък абзац, по-голямата част от който са абсурдни цитати от Путин за това, че „Русия не е започвала бойните действия, а напротив, стреми се да ги завърши.“
За самата война се говори скромно: споменават се „частичната мобилизация“ и „новите региони“, т.е. окупираните от армията територии. Затова пък не се пропусната путиновата фраза „САЩ са изпълнени с решимост да воюват до последния украинец“. Плюс още няколко откровени лъжи за нацизъм в Украйна. Всичко това – под заглавието на урока „Русия – страна на герои“, посветен основно на военни подвизи на фронта.
Прекрасната нова Русия
Веднага след това започват илюстрации на прекрасния живот в Русия: снимки на училища, небостъргачи, банкови офиси. Учебникът минава в стилистиката на агит-плаката: „След излизането на чуждите компании много пазарни ниши пред вас са открити. Открити са фантастични възможности за кариера в бизнеси и собствени стартъпи. Не пропускайте този шанс! Днес Русия наистина е страна на възможностите!“
Медински: митоборецът с фалшива дисертация
Това не е първият опит на Владимир Медински да напише „идеологически правилна“ история на Русия. Още през 2009 г., преди Путин да го направи министър на културата, Медински издаде тритомника „Митовете за Русия“. В него той развенчаваше „митовете“, че руснаците са пияници, мързеливци и че Русия е „затвор за народите“. Впрочем още тогава книгата беше критикувана от много руски историци и политолози за непрофесионализъм, реваншизъм и за това, че вместо неприятните митове за Русия Медински просто насажда други – по-благовидни. Поради което Путин го преквалифицира в министър на културата.
Учената степен на Медински – доктор на историческите науки – също е под дълбоко съмнение. През 2016 г. трима историци поискаха официално да му бъде отнета титлата, защото в докторската му дисертация бяха открити фрагменти от текстове на други автори. На всичкото отгоре не се намери нито един човек, който да потвърди, че е присъствал на защита на дисертацията – защита просто не е имало.
Напук на това, през 2021 г. Медински се зае с борба срещу „историческите фалшификации“ на държавно ниво. Тогава бе назначен от Путин за шеф на новата Междуведомствена комисия по историческо просвещение, чиято задача беше основно да „предотвратява опитите за фалшификация на историческите факти“. Тогава Медински пусна и няколко учебника по история, в които специалистите видяха очевидното: едностранчивост и натрапване на „правилната гледна точка“, особено в годините, докато Путин е на власт.
Това не е история, а политинформация
Новият учебник на Медински и Торкунов е още по-безалтернативен. От 1 септември училищата минават към единни програми за обучение по история, литература и обществознание. За единната програма се полага един учебник. Историята в Русия вече принадлежи на Медински, респективно на Путин.
Щеше да е странно, ако в днешна Русия учебникът не изпълняваше пропагандни функции. Особено в ръцете на човек като Медински, който не е историк, а дилетант-пропагандист“, каза пред БиБиСи професорът по история в Шефийлдския университет Евгений Добренко. „Трябва да е ясно, че това не е история, а политинформация, която натъпкват в учебника по история, защото не могат да й намерят място другаде.“
Нищо ново. Същият набор от пропагандистки щампи могат да се чуят по държавната телевизия при Соловьов и Скабеева, както и в речите на самия Путин, подчертава експертът.
Но добавя: друг въпрос е доколко тази пропаганда в учебника ще е ефективна. „Този режим е чисто бюрократски, той решава проблемите като бюрократ. Трябва да налеем патриотизъм в главата на младежта? Значи ще пренапишем учебниците! А дали ще действат – това е друг въпрос“, казва Добренко.
Според него „огромно количество здравомислещи хора се учеха по съветските учебници по история, но бяха напълно наясно, че това е боклук. От друга страна – по време на Перестройката за сталинизма бяха написани толкова верни информации. Това промени ли мнението на хората? Не. Колкото Сталин беше популярен преди 30 години, толкова е популярен и сега.“
Учителят по история Александър Кондрашов пък смята, че главата за „Специалната военна операция“ въобще не се отнася към учебния предмет „История“. „Съвременните събития не трябва да се изучават в уроци по история. За смисъла на историческите събития е задължително да има дискусия. А днешните закони не позволяват дискусия за „Специалната военна операция“, уклончиво обяснява той пред БиБиСи.
Все пак Кондрашов допуска, че новите повеи в историята, които ще засегнат и училището, ще минат „като бял шум, който след няколко години ще бъде забравен.“
Остава въпросът „Колко години?“ ще продължава терорът, който Русия упражнява над Украйна и целия свят.
Всичко за войната в Украйна – четете тук