На борда на научноизследователския кораб „Св.св. Кирил и Методий“ НИК 421, в лабораторията на сателитните системи EnduroSat, беше извършена проверка на плана за преход през пролива Дрейк по време на завръщането на кораба и част от учените от 33-тата българска антарктическа експедиция. Валидацията бе проведена от флотилен адмирал в резерва проф. д-р на военните науки Боян Медникаров, капитан II ранг Николай Данаилов, мичман Явор Стойнев и курсант – главен старшина Виктория Петрова.
„Тази лаборатория е създадена с подкрепата на нашите партньори от компанията EnduroSat. Това е изключителна научноизследователска инфраструктура, която значително разширява възможностите за наблюдение и анализ на учените, работещи на кораба. Тя беше открита непосредствено преди началото на третата мисия, осигуряваща 33-тата българска антарктическа експедиция“, заяви за БТА фл. адмирал Медникаров.
Той сподели, че започва работа върху валидирането на плана за преход през пролива Дрейк. „Планираният период за прехода е на 16 януари с отплаване от о. Ливингстън и ще отнеме около 64 часа за преминаване през пролива. Времето е достатъчно кратко, а прозорецът е ограничен. Наша задача е на базата на допълнителната информация от системите на EnduroSat да определим дали има допълнителни препятствия за нашия маршрут, особено в срок до 60 градуса юг, за да увеличим безопасността на навигацията по време на предстоящото плаване“, обясни фл. адмирал Медникаров.
След анализ на последните изображения от системите на EnduroSat, данните бяха интегрирани в картата на прехода. Флотилен адмирал в резерва проф. д-р на военните науки Боян Медникаров добави, че разширените възможности на получените данни ще бъдат от полза за навигацията на кораба.
Капитан II ранг Николай Данаилов уточни, че в момента, въз основа на сателитните снимки и анализа им, се очаква преходът през пролива Дрейк да бъде без ледена обстановка, без движение на айсберги и без наличие на ледоход. Той добави, че към края на прехода може да се наблюдава леко влошаване на времето, но с добра планираност от страна на капитана, това може да бъде избегнато. Поради тази причина е наложително да се тръгне по-рано, в рамките на 12 часа, за да се улесни преминаването през пролива. „Ние сме подготвени за всяко влошаване на обстановката и за евентуални ледови условия, но в момента, благодарение на сателитните снимки от EnduroSat, уверявам, че ще преминем без проблеми“, заключи капитан II ранг Николай Данаилов.




