ГКПП, митница
Снимка: БТА

Планът за премахване на граничните проверки по сухопътните шенгенски граници на България и Румъния се очаква да бъде приет в четвъртък.

Това е основна точка в дневния ред на заседанието на Съвета на ЕС по правосъдие и вътрешни работи.

Проектът на решение, одобрен единодушно от посланиците на страните членки на ЕС в края на ноември, предвижда, че проверките ще бъдат премахнати от 1 януари следващата година.

Очакванията за решението на Съвета на ЕС идват след като миналата седмица правителството на Нидерландия обяви, че ще подкрепи усилията на София и Букурещ. Браншовата асоциация „Транспорт и логистика“ изчисли, че това ще доведе до преки загуби от 75 млн. евро месечно.

Какви са преките ползи за България от влизането ни в Шенген?

На 31 март тази година страната ни влезе в Шенген по въздух и вода, като очакванията са от 1 януари това трябва да се случи и на сухопътните ни граници.

Шенген представлява група от 29 европейски държави, които са премахнали граничния контрол помежду си. Почти всички държави членки на Европейския съюз прилагат споразумението.

Швейцария, Норвегия, Исландия и Лихтенщайн също прилагат шенгенските правила, въпреки че не са членове на ЕС. Пространството обхваща население от над 420 000 000 души и територия от близо 4 300 000 км², обобщава в свой материал БНР.

Пет конкретни ползи с общ финансов ефект от 1,63 млрд. лв. годишно ще има за България, ако се присъедини към Шенгенското пространство по суша, показва оценката на Института за икономически изследвания (ИИИ) при Българската академия на науките (БАН).

Пет конкретни ползи от влизането ни в Шенген на стойност 1.63 млрд. лв.

Най-голямата ще е ползата за тежкотоварния автомобилен транспорт,

както и за производителите и износителите на стоки, чиито преки разходи се изчисляват на 845 млн. лв.

Пропуснатите ползи на тежкотоварния транспорт възлизат на 545 млн. лв.

Така преките и потенциалните ползи за износителите, вносителите и транспортните компании при премахването на граничния контрол на сухопътните граници възлизат на 1,39 млрд. лв. годишно.

Друга полза от присъединяването към Шенген и по суша, ще е елиминирането на преки и потенциални за българските граждани загуби

при преминаване на сухопътната граница с Румъния и Гърция в размер на 242 437 дни.

Преки ползи от присъединяването на България към Шенген ще има и за фиска –

икономистите ги изчисляват на около 138 млн. лв.

„За всички граждани ползите ще са много големи. А специално за бизнеса, превозвачите казват, че 240 евро на ден на камион са разходите, които плащат във връзка с това, че не сме в сухопътния Шенген. Пресметнато е за икономиката, че около 1,5 млрд. ще е плюсът за България от приемането ни в Шенген, но трябва да подчертая, че финалното решение ще бъде взето на 12 декември“, каза преди дни при посещението си на Дунав мост 2 във Видин служебният премиер Димитър Главчев, цитиран от БНР.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук