Създадена е нова програма за обучение по гражданско образование чрез визуални изкуства

В рамките на Лабораторията за иновации, фокусирана върху образователната интеграция и гражданското образование, е разработена нова програма за обучение по гражданско образование чрез визуални изкуства. Инициативата се проведе в Обединено училище „Неофит Рилски“ в село Дерманци, в тясно сътрудничество с още 10 учебни заведения от страната, информираха от пресцентъра на образователното министерство.

Участие в програмата взимат и Основно училище „Васил Левски“ от Враца, ПГ по земеделие „Тодор Рачински“ от Генерал Тошево, СУ „П. Славейков“ в Кърджали, ОУ „Г. Бенковски“ от Велинград, ОУ „А. Страшимиров“ от село Бохот, ОУ „Иван Сергеевич Тургенев“ от Разград, ОУ „Н. Обретенов“ от Русе, СУ „Дръстър“ от Силистра, 170 СУ „В. Левски“ от Нови Искър и ОУ „Св. Св. Кирил и Методий“ от град Николаево.

Гражданското образование, приложено чрез изкуства, показва на практика, че работата в мандри усилва сътрудничеството между учениците, установиха учителите, провели уроци в трети, пети и седми клас в училището-домакин. Децата са работили в малки групи, правейки изображения на листа или гледайки откъси от филми. Те създавали истории като отговор на въпросите, вдъхновени от изображенията, както и правели плакати и колажи, споделяйки своите чувства.

Резултатът от работата в училищната лаборатория е образователното ръководство „Гражданско образование с елементи на визуални изкуства“. То включва педагогически практики, приложими в другите училища, и предлага насоки за работата с визуални изображения. Има и примерна инструкция за иновационна кооперативна дейност, уточняват от МОН.

Ключов фактор в проекта е екипната работа, която развива умения за сътрудничество и формира демократична култура. Учениците, разделени в групи, подреждат изображения на табло, записват ключови думи и всеки от тях избира говорител, който да представи решенията си, като изслушват едни други.

ОУ „Неофит Рилски“ е част от иновативните учебни заведения в България. В него е внедрен иновативен предмет – „кинообразование“. Даниел Симеонов, учител по него, споделя, че в тези часове методиката е различна, а учениците работят в сътрудничество.

Според Даниел Симеонов, визуалните изкуства могат да бъдат полезни в часовете по всеки предмет. „Киното съчетава литературни елементи, изкуства и т.н., а гледането на филм предизвиква децата да се идентифицират и да се интересуват от философски теми, което развива тяхната стойностна система – да слушат другите, да имат собствено мнение“, казва той.

Чрез кинообразованието, учениците усвояват основите на киноезика, средствата за изразяване, както и възможностите за избор на музика и звукови елементи. Чрез занятията по кино те развиват творческите си способности и усвояват умения за разпознаване на личната си гледна точка, разглеждайки теми, свързани с утвърдена проблема. Педагогическите практики, свързани с филмови сцени или откъси, включват писане на писмо до режисьора, пресъздаване на диалози, заснемане на сцени и писане на истории, вдъхновени от филмите.

„При нас е интересно“ – това е нашето мото, добавя Петя Кръстева, директорката на училището-домакин на лабораторията. Работата на лабораторията показва, че киното има потенциал да напредне зад учениците, които не постигат високи академични резултати. Ангажирани в екипна продуктивност, те изпитват удовлетворение и активно участват. В резултат на приложените иновации, се изграждат умения за сътрудничество, което е един от важните изводи на участниците в лабораторията, отбелязват от МОН.

/ЙВЛ

Източник БТА
За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук