През уикенда швейцарската компания за часовници „Суоч“ (Swatch) се извини и спря рекламата, в която мъж от азиатски произход издърпва нагоре и назад ъгълчетата на очите си, в поза, наречена „дръпнати очи“, съобщава Ройтерс.
Рекламните снимки за колекцията „Суоч исеншълс“ (Swatch Essentials) получиха много негативни коментари в онлайн платформите в Китай, с мнения, че те наподобяват расистки подмятания за очите на азиати.
Днес акциите на компанията спаднаха с повече от 3 процента на борсата.
„Когато чух за това, бях наистина шокиран. Свидетелствам, че „Суоч“ е на китайския пазар от години и е уважавана марка,“ сподели 23-годишният студент Джъстин Чжао. „Не разбирам защо биха направили нещо такова след множество одобрения,“ добави той.
В извинението, публикувано на китайски и английски в официалния им акаунт в „Уейбо“ (Weibo) в събота, „Суоч“ потвърди, че е „взела предвид новите притеснения“ и е свалила всички свързани с рекламата материали по света.
„Искрено съжаляваме за възможните неудобства или недоразумения, които това може да е предизвикало,“ гласи съобщението. Същото извинение е налично и в „Инстаграм“ (Instagram).
„Суоч груп“ не отговори веднага на запитването на Ройтерс за коментар.
Критиките за рекламата са последният проблем за компанията, чиито акции са спаднали с над 50% от началото на 2023 г., а в момента тя се бори с мито от 39% върху износа за САЩ.
Групата „Суоч“, която произвежда също часовниците „Омега“ (Omega), „Лоншин“ (Longines) и „Тисо“ (Tissot), разчита на Китай, Хонконг и Макао за около 27% от продажбите си миналата година.
Приходите на производителя на часовници спаднаха с 14,6% до 6,74 милиарда швейцарски франка (8,4 милиарда долара) през 2024 г. поради намалено търсене в Китай.
Питър Сюй, моден инфлуенсър в Китай с над седем милиона последователи в „Уейбо“, сподели, че инцидентът ще се отрази на бизнеса на „Суоч“ в страната, но предвид бързата реакция, последствията вероятно ще бъдат сравнително краткотрайни.




