Симфониета – Видин и ансамбълът за старинна музика „Кончерто Антико“ денес представиха втората и третата част на ораторията „Месия“ от Георг Фридрих Хендел в зала „България“. Концертът, осъществен с подкрепата на президента Румен Радев, е в памет на Янко Маринов.
„Първата част на „Месия“ се отнася до пророчествата и раждането на Христос, което е изключително подходящо да бъде изпълнено преди Коледа. Втората и третата част, които ще представим тази вечер, разглеждат страданията, смъртта и възкресението на Христос и са особено актуални за Страстната седмица,“ сподели диригентът Петър Димитров пред БТА преди концерта. Той акцентира, че произведенията на Хендел рядко се изпълняват в България, но днес има удоволствието да ги представи на публиката.
В концерта участваха актрисата Йоана Буковска-Давидова, а солисти бяха Евгения Ралчева – сопран, Анна Янкова – алт, Андрей Мирчев – тенор и Валентин Ватев – бас. Диригент на оркестъра беше Петър Димитров, а диригент на хора „Кончерто Антико“ – Йосиф Герджиков.
В началото на концерта публиката имаше възможност да види филм, посветен на живота и делото на Янко Маринов.
Йосиф Герджиков описа Янко Маринов като изключителен музикант, пианист, органист и експерт в бароковата музика в България. Той сподели, че загубата му е голяма, но наследството му продължава да живее чрез идеите и познанията, които е оставил. Днес го почитаме с великото произведение на Хендел, добави Герджиков.
„Месия“ е една от най-висококачествените творби на духовната музика в цялата европейска култура и е от съществено значение в творчеството на Хендел, обясняват организаторите. Композирана през лятото на 1741 година на основата на библейски текстове, тя е представена за пръв път в Дъблин на 13 април 1742 година в благотворителен контекст. Изпълнението предизвикало толкова голям интерес, че дамите били молени да не носят рокли с обръчи, за да освободят място за повече публика. Музиката била приета с възторг, но година по-късно, при представянето й в театър „Ковънт гардън“ в Лондон, Хендел бил критикуван, че използва библейски текстове за развлекателни цели в светски театър. От 1750 година, композиторът започва да представя ораторията ежегодно през периода преди Великден, отново с благотворителна цел. До смъртта си през 1759 г. „Месия“ успява да се утвърди като едно от най-разпознаваемите му произведения и постепенно става важен елемент от музикалните традиции на християнския свят.