От следващата година Сингапур ще започне да издава лицензии за зареждане на компании, които предоставят „зелен“ метанол (e-methanol) като гориво за кораби, с намерението да способства за свиването на въглеродните емисии в морския сектор. Това съобщава Морската и пристанищна администрация на страната (MPA), в цитат от Франс прес.
Сингапур е водещ световен център за бункериране (зареждане на кораби с горива), благодарение на стратегическото си местоположение в Малакския проток, развита инфраструктура и лесен достъп до рафинерии.
Три компании ще стартират доставка на „зелен“ метанол за плавателни съдове в пристанище „Сингапур“ от 1 януари 2026 г., обяви администрацията в прессъобщение.
„Този ход е важен етап в стремежа на Сингапур да се утвърди като устойчива бункерна база с разнообразие от горива“, заяви администрацията.
Зеленият метанол (наричан и биометанол) се произвежда от остатъчен въглероден диоксид (CO₂) и „зелен водород“, получаван чрез разделяне на молекулите на водата (електролиза) с помощта на възобновяема енергия. Според корабните компании, той предлага значително по-нисък въглероден отпечатък в сравнение с традиционните морски горива и би могъл да свали въглеродните емисии с до 65%.
„Глоубъл Енерджи Трейдинг“, „Голдън Айлънд“ и подразделението на „ПетроЧайна интернешънъл“ в Сингапур бяха одобрени измежду 13 компании, кандидатствали за лиценз след обявено търсене през март, уточни портовата администрация.
„Силният интерес, който поканата предизвика, показва нарастващото внимание на сектора към нискоемисионни морски горива“, допълват властите в порта.
Разрешителните ще важат за пет години, за да подкрепят началния етап на развитие на биометаноловото снабдяване, предоставяйки на вписаните необходимата гъвкавост за увеличаване на капацитетите, укрепване на веригите за доставки и стабилизиране на първоначалните инвестиции в съответствие с развитието на пазара, посочва съобщението.
Световният морски транспорт, който традиционно разчита на дизел и тежки горива, представлява най-малко 3% от глобалните парникови емисии, според последните оценки на Конференцията на ООН за търговия и развитие (UNCTAD).
Новите насоки на Международната агентство по мореплаване (IMO) към ООН предвиждат намаляване на парниковите газове от търговските кораби с минимум 40% до 2030 г. и достигане на нулеви нетни емисии до 2050 г., в съответствие с Парижкото споразумение за климата.




