изтребител F-16
Снимка: Министерство на отбраната

На 12 април, Международният ден на авиацията и космонавтиката, ще е официалното посрещане на първия самолет F-16, който ще пристигне в България. Машината ще пристигне на собствен ход, с презареждане във въздуха, уточни министърът на отбраната Атанас Запрянов.

Първоначално съобщението за пристигането на самолета дойде от заместник-началника на отбраната генерал-лейтенант Красимир Кънев.

Така, с двегодишно закъснение, до края на 2025 г. у нас ще дойдат първите 8 машини, от общо 16, които струват на данъкоплатците 2.4 милиарда долара до този момент.

12 наши пилоти се обучават в момента в САЩ да летят на изтребител F-16 Block 70. В края на юни миналата година капитан Александър Велинов стана първият български пилот, завършил успешно обучението си за водач на група F-16 в Тусон, щата Аризона, САЩ.

Освен пилотите ще бъдат обучени и 84 човека от инженерно-техническия състав, който ще експлоатира F-16 Block 70. 60 души ще минат курсове, провеждани от производителя на самолета (LM Aero), 4 ще бъдат включени в курсове от производителя на двигателя (General Electric) и 20 – в курсове, провеждани от ВВС на САЩ.

Сагата за закупуването на изтребителите е почти 20-годишна.

Първите стъпки са предприети още след влизането ни в НАТО през 2004-та. Тогава надеждата е била ескадрилата до 20 многоцелеви изтребители със съвременна електроника и подходящо въоръжение да е у нас между 2006 -2015 г.

За станалата през 2004-а година членка на НАТО България е чисто нов пазар, който може да избира между предложени от САЩ 16 нови изтребители Ф-18 „Супер Хорнет“ за 1 млрд. долара, или втора ръка за по-малко пари, припомня БНР. Суми, които прясно НАТО-вският ни бюджет не може да поеме, защото през 2004 г че и до 2008-ма година с под 2 процента от БВП трябва да се решават и другите проблеми на трансформацията на армията ни.

През 2010-та година, първото правителство на ГЕРБ решава процесът по избор на нов изтребител да бъде активиран, защото и МИГ-овете започват да остаряват, мотивираше се тогавашният министър на отбраната Аню Ангелов.

Към онзи момент страната ни нямаше одобрена стратегията за националната сигурност и нова военна доктрина и това напрягаше леко обстановката. Но и след 2011-а в България идваха все по-скъпи оферти – американски самолети за 1 млрд. и 300 милиона долара, за нови машини. И 600 млн. долара за втора ръка.

През 2013-а правителството падна, плановете обаче не спираха. Към този момент страната ни вече имаше варианти за нови „Грипен“ от Швеция, употребявани Еврофайтър Тайфун Транш 1 от Италия и Ф-16 от МО на Португалия – с цялостен логистичен пакет от САЩ. Но тези оферти имаха таван на инвестицията, до 700 милиона лева.

В периода до 2014-а честата смяна на правителства провокираше повече политически търкания и бавене на проекта, а след 6 години – до 2020-а всичките ни руски изтребители трябваше да са „на земята“.

Така се стигна до 2016-а – първата от поредицата ключови години за изтребителите. За първи път от влизането ни в НАТО предложение за купуване на изтребители стигаше до пленарната зала. А там говореха депутати, само от опозицията. Но въпреки критиките – мнозинството одобри, „на зелено“, първите 650 милиона лева. От предвидената инвестиция за милиард и половина лева.

Но оттук нататък проектът за изтребителите щеше да е под сериозен надзор. Доскоро писалия задания и критерии началник на ВВС генерал Румен Радев беше станал… президент, а неговото служебно правителство, на Огнян Герджиков, препоръча през лятото на 2017-а да се говори с шведската фирма „Грипен“.

Третият редовен кабинет, пак на Бойко Борисов, уж щеше да говори с шведите, а създаде комисия, която да проверява процедурата за новия самолет. След три месеца работа Комисията „Грипен“ препоръча: рестартиране на процедурата. Препоръча и нещо ново – да се вземе под внимание и офертата за нови американски изтребители Ф-16.

И така през 2019-а, за втори път, пак при кабинет на Борисов, в парламента влизаше сделката за изтребителите. Не само това, но получи зелена светлина от депутатите. А и едно вето от държавния глава Румен Радев, което обаче се оказа без значение.

F-16 Вlосk 70/72 е американски изтребител oт чeтвъpтo пoĸoлeниe.

Има сyпepмoдepнa paдapнa cиcтeмa, която мoжe дa cлeди нaд 20 цeли eднoвpeмeннo, позволявайĸи на пилотa да вижда пo-яcнo и по-далеч – и във въздуха, и на земята, дopи и пpи лoши мeтeopoлoгични ycлoвия.

Toй paзпoлaгa c eдинeн бopдoви ĸoмпютъp c виcoĸa пpoизвoдитeлнocт, ĸoйтo гapaнтиpa мнoгo пo-дoбpи изчиcлитeлни cпocoбнocти нa aвиaциoннитe и opъжeйнитe мy cиcтeми, ĸaĸтo и „cнaйпepиcтĸa“ тoчнocт нa пoпaдeниятa.

F-16 Вlосk 70/72 e oбopyдвaн c мнoгo пpeзизнa GРЅ нaвигaция, cъвpeмeнни cиcтeми зa пpeдyпpeждeниe cpeщy зaплaxи, ĸaĸтo и cиcтeмa зa избягвaнe нa cблъcъци cъc зeмятa, гapaнтиpaщa бeзoпacнocттa нa пилoтa, дopи aĸo тoй нe e в cъcтoяниe дa yпpaвлявa caмoлeтa.

Бoйният caмoлeт e пoдxoдящ зa битĸa cpeщy вcяĸaĸви пpoтивници. F-16 Вlосk 70/72 нocи paĸeти въздyx-въздyx, въздyx-зeмя, пpoтивoĸopaбни и тaĸтичecĸи paĸeти, бoмби c лaзepнo нacoчвaнe и дp.

Нocи пpoзвищeтo Vіреr (пeпeлянĸa, б.a.), тъй ĸaтo e изĸлючитeлнo oпaceн, дopи cмъpтoнoceн зa пpoтивницитe cи.

Тoвa e изтpeбитeлят c нaй-гoлям бoeн oпит – oт нeгo ca пpoизвeдeни oĸoлo 4600 бpoя (3000 oт ĸoитo вce oщe лeтят), a въopъжeниeтo мy пocтoяннo ce мoдepнизиpa.

Още новини от деня – четете тук

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук