Австрийският канцлер Себастиан Курц се ангажира страната да обложи с данък американските компании от голямата петорка Google, Apple, Facebook, Amazon и Microsoft, по примера на Франция, съобщи AFP. Преговорите за това ЕС да налага данъци върху дигиталната икономика продължават, но Франция вече обяви, че смята да въведе данък върху най-големите ИТ компании, без да изчаква решението. „Справедливо е гигантите от дигиталната сфера, действащи в Европа, да плащат дял от данъците. Освен евентуалната норма на европейско ниво ще действаме и на национално равнище“, заяви Курц.
„Ще въведем дигитален данък в Австрия“, изтъкна той. По думите му, страните членки на ЕС „по принцип са съгласни, че има нужда от такова облагане“. „Целта е ясна: става дума да обложим предприятия, събиращи колосални приходи онлайн, върху които не плащат на практика никакъв данък, например (социалната мрежа) Facebook и (компанията за електронни продажби) Amazon „, уточни Курц.
Канцлерът е възложил изпълнението на задачата на своя финансов министър Хартвиг Льогер, който ще представи подробности за новия данък в началото на януари. След това дигиталният данък ще влезе в сила в рамките на фискалните реформи, замисляни от австрийския кабинет до 2020. Френският данък няма да обхваща само преките продажби, но и приходите от реклама, уебсайтове и препродаване на лични данни. Според действащото европейско законодателство американските хайтек гиганти могат да декларират всичките си европейски приходи в произволно избрана страна членка на общността и на практика се насочват към държави с ниски данъци като Ирландия, Холандия и Люксембург. Така дигиталните компании плащат в ЕС като данъци средно 9 на сто срещу 23 на сто за останалите фирми, изчисли еврокомисарят по въпросите на конкуренцията Маргрете Вестагер.
Първата крачка към регулиране на дигиталните гиганти беше европейският регламент за личните данни GDPR, който влезе в сила през май тази година и сложи ред в боравенето с клиентката информация от страна на технологичните компании.