Преди 15 години Карлос Олива беше част от екипа, произвеждащ първите автомобили в завода на „Фолксваген“ (Volkswagen) в Оснабрюк, Западна Германия, съобщава Франс прес. Сега той предпочита да не мисли за възможността фабриката да бъде закрита, тъй като тя е сред най-застрашените от предвидената програма за съкращаване на разходите.
Два с половина месеца след шокиращата информация, работниците преминават „от учудване към гняв“, пояснява Олива, на 51 години, който работи като автомобилен електротехник.
Според работническия съвет, компанията е планирала да затвори три завода в страната, което ще бъде безпрецедентно съкращаване на работни места в историята на автомобилостроителя.
Ръководството на „Фолксваген“ потвърди само намерението за съкращаване на 10% от работниците в завода и преразглеждане на бонусната система, за да осигури част от милиардните икономии, с цел възстановяване на конкурентоспособността.
Известен сценарий
Двете стахотворения в Оснабрюк, дом на 300 000 жители, чакат с напрежение решенията на компанията.
Затварянето на най-малкия от десетте германски завода на „Фолксваген“ би било „значителен удар“ за града, споделя Мариус Кейте, член на местния съвет.
С производството на едва 28 000 автомобила годишно, поточната линия работи под капацитета си в последните години.
Производственият капацитет е използван едва на 18%, при среден процент от 68% за другите заводи, според специализираното издание „Аутомобилвохе“.
„Защо ръководството не се опита да намери решения преди да обсъжда закриването на фабрики?“, пита Олива.
Той има чувството, че отново изживява ситуацията с фалита на „Карман“ (Karmann), местен производител на авточасти, затворил през 2009 г. Тогава Олива беше на крачка от безработица, но „Фолксваген“ пое местната фабрика.
Улицата, водеща към завода на „Фолксваген“, под кула с сини и бели логота на компанията, все още носи името на производителя.
Автомобилостроителят няма „реален план за бъдещето“, изразява загриженост Майкъл Тепе, заместник-представител на местния работнически съвет на „Фолксваген“.
План Б
Лидерите на германската автомобилна индустрия са в затруднено положение заради забавяне на търсенето на нови автомобили и усилваща се конкуренция от Китай, особено в сектора на електрическите автомобили, според анализатори.
Разходите за труд на „Фолксваген“ значително надвишават тези на конкурентите, особено в германските заводи, твърди самият производител.
Друг сериозен проблем за Оснабрюк е, че наскоро „Фолксваген“ реши да преустанови производството на електрически модели „Порше“ от 2026 г. и така 2300 служители остават без ясна перспектива за бъдещето.
Но според Майкъл Тепе, „Фолксваген“ не е в толкова лоша позиция и все още постига значителни печалби.
Тези печалби обаче по-скоро се използват за изплащане на дивиденти на акционерите, отколкото за постигане на дългосрочен растеж, добавя Роберт Алферинк, ръководител на местната секция на Социалдемократическата партия, който дойде да подкрепи служителите по време на протеста в начо на ноември.
Затварянето на завода в Оснабрюк би довело до икономия от 130 милиона евро, което е недостатъчно за многото нужди на „Фолксваген“, според вътрешен документ, публикуван от „Ханделсблат“.
„Имахме късмета, че икономиката на Германия дълго време беше в добро състояние, но сега не е така и всичко върви надолу“, споделя 30-годишната Патриша Гомеш, която пристигна в Оснабрюк преди година и половина.
Тази служителка от отдела за „Човешки ресурси“ е от Португалия и вече търси „план Б“ в друг завод на „Фолксваген“, в управлението или в аналитичния отдел.
„Все още съм млада“, казва тя, „Имам други възможности, но колегите ми, които са близо до пенсия, наистина изпитват страх.“