Бизнес моделът на Apple – първата компания за близо трилион долара, се различава много от този на конкурентите й.
Интересното при Apple, ако вземем под внимание стойността на компаниите от нейния калибър е, че не струва повече от 1 трилион долара. Въпреки това, инвеститорите са доволни, защото миналата седмица борсовите продажби надхвърлиха цената на акциите й и я превърнаха в първата американска компания с 13-цифрена капитализация. Apple победи колегите си от топ петорката на американските технологични корпорации Facebook, Apple, Amazon, Netflix и Google, известни още като FAANG. Останалите я следват плътно, като Amazon, Google и Microsoft се оценяват на над 800 млрд. долара
Въпреки водещата си позиция, Аpple се разграничава от останалите в отбора на отличниците по това че продава хардуер, т.е. нужни са повече инвестиции в производствени мощности и дружеството има по-големи амортизации от останалите от FAANG. Ако се отчиташе като Alphabet (компанията майка на Google) или Facebook, резултатите й вероятно щяха да са по-високи и да клонят към 2 трилиона долара, примерно.
Друго нещо, което трябва да се вземе под внимание е съотношението между пазарната стойност на компанията и икономиката на страната, в която е регистрирана. На тази основа, много от днешните технологични титани са във въздуха.
Относителната стойност на Apple е около 4.9% от БВП на САЩ и в този смисъл е третата компания с подобни резултати през последните десетилетия. Microsoft достигна около 6% през 1999 , а General Electric – до над 5% през 2000.
Но веднага възниква въпросът – може ли нещо, струващо 1 трилион долара, да бъде масово достъпно? Дали пък фондовият пазар не е само един голям балон, който се очаква да се спука? В края на краищата, пазарната капитализация на Apple е по-голяма от икономиките на 92 страни по света от общо 109, a нашата икономика се измерва с около 7% от стойността на компанията. Икономиката на Португалия, която доскоро подобно на Гърция беше обект на спасителна програма от страна на кредиторите от еврозоната, е 25% от цената на корпорацията. През 2015 страната успя да постигне стабилизация и отхвърли строгите мерки, което доведе до ръст на брутния й вътрешен продукт. Украйна, която е една от най-бедните страни в Европа, въпреки голямата си територия и потенциала си, има БВП около 12% от цената на първенеца на американската икономика. Русия е една от 17-те страни, чиито БВП е над пазарната капитализация на Apple и се равнява на 170% от нея.
И какво ли ще е бъдещето на Apple, при положение че девет от 10 американци вече притежават мобилен телефон? След 13 години на непрекъснат растеж на продажбите, който завърши през 2016, главният изпълнителен директор на корпорацията Тим Кук се насочи към предлагане на услуги за базата от над 1,3 милиарда Apple устройства. А увеличаването на годишните продажби, които вече са над 200 млрд. долара, е голямо предизвикателство.
Досега Apple успя да постигне пазарен връх, без да се замеси в скандали, с продажба на лични данни на клиентите си. В това отношение емблематичният пример е Facebook, която продаде на Cambridge Analytica (а и кой знае още на кого) информация относно интересите и предпочитанията на английските и американски избиратели. Преди време, пък Google се забърка в подобен скандал с ЦРУ. Коментирайки аферата на Facebook, Тим Кук отбеляза, че Apple съзнателно е избрала да не се занимава с профилиране на клиентите си и печели не от продажбата на данни, а от тази на продукти. Интересно е, че не Facebook или Google, които се ползват от почти всички интернет потребители по света, станаха най-скъпата борсова компания в САЩ, а Apple, която беше избрала да произвежда скъпи и качествени продукти и да има пазарно отговорно поведения, макар законодателството да не я задължаваше. Римляните казват „не всичко, което блести е злато“. Ако трябва да осъвременим поговорката – безплатните услуги не са сигурни. И може би Общият регламент за защита на данните в ЕС сложи край на безплатния интернет.