на снимката: Михаил Заимов
Михаил Заимов е журналист и доброволец водолаз. Именно той първи сигнализира за разлива на мазут край Созопол още на 12 август.
ДЕБАТИ.бг потърси мнението му във връзка със случая, реакцията на управляващите и нанесените поражения.

 

 

На коя дата алармирахте за проблема с разлива на мазут край Созопол?

На 12 април в края на продължилата няколко дни буря, подозирайки какво може да се случва, след многобройните публикациите за мазутен разлив, отидох със Сашо Проданов от Созопол до кораба, където за жалост опасенията ми се оказаха основателни. В интерес на истината водолази от група „Приятели на морето“ твърдят, че са подали сигнал до администрацията още на 7 август. От мястото се обадих на директора на МА капитан Живко Петров с когото сме работили преди по няколко случая:

Оглед след потъването на „Толстой“ 2008 година.

Спасяването на 18 човека от 4 потънали съда 2011 година

Той реагира светкавично като изпрати катер в рамките на 1 час, чакахме ги на място и в последствие отидохме отново със снимачен екип на БНТ за да уведомим обществото за бедствието.

Какви са пораженията към днешна дата?

Съдейки по публично достъпните сателитни снимки кораба е претърпял структурен разпад на 1 Август, когато гориво от резервоарите се е изляло в затворената горна част на кораба. Грубо изчислявайки обема разлив от затапените от нас течове, от 1-ви до 15-и Август, когато с доброволците Росен Желязков, Павлин Едрев, Ники Николов, Светльо Димитров и Владимир Явашев ограничихме разлива с от 60 до 80% в морето са изплували 25 тона лека и много течна горивна фракция.

Защо общинските и държавните предприятия не реагираха?

Както казах реагираха повече от адекватно според възможностите си, които за жалост не са това, което ни се иска да бъдат. И това не е по тяхна вина. Направиха се опити в продължение на три дни отново с наша помощ да се закрепят бонови заграждения, нещо изключително затруднено от 3-4 баловото вълнение. Свика се щаб от всички възможни административни отдели и двама министри с наше присъствие. Поканиха се специализирани фирми и резултатът е, че днес има надежда предизвикателството пред морето и нас хората да бъде преодоляно.

Как най-лесно би могъл да се разреши този проблем? Имаме ли подготвени хора за това?

Лесно не може, може с много труд и риск включително за живота, но на този въпрос ще ви отговорят средните водолази, разполагащи с необходимите знания, умения, техника и мотивация да се справят с бедствието.

Какво бихте препоръчали веднага да се направи

Надявам се да не звучи нескромно, но съм доволен от направеното и гледам напред с увереност. След оживена кореспонденция с Националния Архив на САЩ в Колидж Парк, които реагираха светкавично на молбата ми, успях да набавя и пълни конструктивни и структурни планове на кораба, които съм предал в МА. Те са сформирали екип от опитни корабостроители, които ще съветват водолазите как най-успешно да достигнат до деветте резервоара с общо обем 1077 тона на потъналия преди близо век кораб.
За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук