Гергин Борисов е един от инициаторите на гражданските инициативи „Спаси метрото“ и „Спаси София“, както и техен администратор.
Завършил е информационни технологии в УниБИТ – София и се занимава с проблемите на градската среда от 2001 г.
Активен защитник на идеята метрото да е не просто форма на градски транспорт, но и инструмент в развитието на града.
Господин Борисов, през последните дни видяхме, че ремонтът, който Столичната община прие преди една седмица, на емблематичната улица „Граф Игнатиев”, започна да дава дефекти отново. Изпълнителят „Джи Пи Груп” обвини проектантите на проекта, а не самото изпълнение. Какъв е коментарът на „Спаси София” по темата?
Нашият коментар не се е променил от края на миналата година. По всички звена, във всички отговорни и замесени в този проект може да се намери вина, може да се намерят пропуски, но възложителят Столична община продължава да се прави, че не вижда проблем и не предприема нищо за неговото разрешаване.
Най-лесно е да се прехвърлят обвинения – възложителят е виновен, проектантът е виновен, изпълнителят е виновен. Според нас, всички са виновни.
Столичната община глоби няколко пъти „Джи Пи Груп” заради този ремонт. Последната глоба е в размер на 280 000 лева, а общо цялата сума на глобите възлиза на малко над 400 000 или около 5% от стойността на ремонта (20 милиона). Вие смятате ли, че това е достатъчно и защо СО изобщо прие този проект, след като беше ясно, че той не е добре направен?
Не знам дали ги е глобила. Това, че г-жа Фадъкова е написала във Фейсбук, че е глобила „Джи Пи Груп”, не значи, че е събрала парите. Както знаете, все още се води дело за доказателство от страна на СО за 100 000 лв., които бяха наложени на строителния надзор. Столичната община отказва и обжалва решението на съда да предостави доказателства, че са й платени глобите.
Така че, докато не видя черно на бяло, че парите са събрани, аз не вярвам на г-жа Фандъкова, че е глобила когото и да е. Иначе софиянци не ги интересува дали глобата е 10 лева, или 10 милиона лева.
Тях ги интересува, когато е инвестирана такава значителна сума за такова емблематично пространство, те да получат качество. Тоест, оправданията, че са ги глобили, не поправя дефектите.
На всеки етап виждаме проблеми, пропуски, дефекти. Те няма да бъдат отстранени. Столичната община си прие този обект, защото вече няма къде да ходи. Не може да го започне отново, ако иска да поправи всички пропуски, трябва да го започне отначало. А нови 20 милиона лева няма.
В такъв случай кой трябва да понесе отговорност – изпълнителят, надзорът, възложителят?
Всички трябва да понесат отговорност. Ако говорим за възложителя – прокуратурата вече разследва бившия заместник-кмет по транспорта за неправомерна промяна на обществената поръчка. Ще видим дали той ще понесе отговорност и дали ще се докаже вината му.
Политическа отговорност трябва да поемат всички онези общински съветници и кметът на Столичната община, които, когато стана ясно, че ремонтът тръгва в грешна посока, започнаха да обясняват, че е манипулация и лъжа. Те трябва да си понесат политическата отговорност, като направят услуга на софиянци и пропуснат на есен да са в листите.
А възложителят – фирми, които доказват, че не могат качествено да реализират проекти, трябва да бъдат включвани в „черен списък”, който да ги отстранява по подразбиране от следващи процедури за избор на фирми за ремонти.
Такъв списък е необходим на София, защото това е единствената мярка, която ще дисциплинира фирмите-изпълнители и да имат страх, че повече няма да имат достъп до обществени поръчки.
„Джи Пи Груп” трябва ли да попадне в този черен списък?
Това вече зависи от решение за това как се формулира този списък и на какви основания влизат фирмите в него. Но резултатите от „Графа” са показателни. Тук не говорим само за фирмата-строител, а и за фирмата, която направи проекта за „Графа” с тези абсурдни настилки, за фирмите за строителен надзор, които очевидно са проспали много дефекти и слабости по проекта.
В такъв черен списък трябва да попадат всички, които получат обществени пари, за да реализират обществени проекти, а го правят некачествено.
„Джи Пи Груп” има предостатъчно доказателства, че има множество пропуски в техните обекти, особено, ако вземе предвид „Графа”.
Преди няколко дни бяха сложени нови 40 камери в бус лентите в София, които да следят за нарушители. Вие оценявате ли това като стъпка в правилната посока?
Разбира се, това е мярка, която може да се справи, особено ако е правилно имплементирана. Това е предложение, което „Спаси София” от години лансира пред общинската администрация. Радваме се, че то беше докарано до някакъв вид завършек.
Това е мярка, която бърка в джоба на гражданите, може да има дисциплиниращ ефект. В крайна сметка на най-бавният градски транспорт в Европа трябва да се помага да е по-бърз и автономен. Не можем да свършим с тези камери. Да речем, че сега тези камери ще освободят бус лентите от джигити. Сега е моментът разписанията да бъдат преправени.
В момента автобусите се движат по разписания, предполагащи задръствания. Ако им се освободи коридор, те ще започнат да се движат бавно, за да влязат в разписанията.
Следващата стъпка е нови, по-амбициозни разписания, по-малки интервали, по-висока средна скорост.
В много квартали в София няма редовен градски транспорт, например, „Витоша”. Там има и много проблеми – няма тротоари, улуците са мръсни, кални, неасфалтирани…
В кв. „Витоша” няма улици. Това е квартал без градски транспорт, защото няма улици. Нормално е жителите на такъв квартал да са напълно зависими от автомобилите си. Докато не се реши този проблем този квартал, а и в други – Кръстова вада, Манастирски ливади, Вилна зона Горна Баня, Драгалевци, Симеоново, Бояна – все квартали, в които не се инвестира в инфраструктура и няма как там да се прокара градски транспорт.
Необходимо е да се прокара градски транспорт. Ако вземем конкретно кв. „Витоша”: в момента нямат никакъв градски транспорт, нямат улици, нямат детска градина, нямат зеленина, нямат училище, но им се проектира метро. Тоест, кварталът, в който до момента няма абсолютно никакво обслужване, се надява на метро.
Защо? Защото благодарение на управлението на транспорта на госпожа Фандъкова и на СОС, хората бяха насила научени, че единственият нормален градски транспорт в София е метрото. Защо? Защото е бързо, редовно, удобно, чакаш на сухо и на топло. Това е много пагубно за града и квартали като „Витоша”, които нямат никакъв друг транспорт, настояват за метро.
Нито имат плътност, натовареност или показателите, подходящи за метро. Но понеже хората искат нормален градски транспорт, а единственият пример, с който разполагат е метрото, те разбираемо искат метро.