Стойчо Кацаров е роден е на 6 юни 1964 г. в Дупница. Завършва политехническа гимназия Христо Ботев в родния си град през 1982 г. и медицина в Медицински университет – София. Специализира местно управление и здравен мениджмънт.
Бил е депутат в 38-ото и 39-ото Народно събрание, областен управител на Софийска област и зам.-министър на здравеопазването .
Той е един от основателите на Центъра за защита правата в здравеопазването.
Д-р Кацаров, наистина ли причината за прекратяването на мандата на проф. Камен Плочев е заболяване, или има нещо друго?
Не. Аз мисля, че истинската причина не е заболяването му, защото беше ясно още през януари преди да заболее, че ще бъде сменен. Здравният министър обяви, че иска друг управител на НЗОК и министър-председателят Борисов го подкрепи в това му изявление. За всички запознати беше ясно, че е въпрос на време да бъде сменен. Избрали са тази форма за освобождаването му.
Т.е. според Вас това е изцяло политическо решение на министър Ананиев?
Да, да. Самият Борисов каза, че след като министърът не го иска, той трябва да бъде сменен, защото той разбирал така нещата – всеки министър трябва да си идва с екип и смята, че управителят на НЗОК е част от екипа на министъра.
Кой в самото начало предложи проф. Камен Плочев да застане начело на НЗОК и с какви мотиви?
От нас, от обществото се крие с какви мотиви се освобождават управителите на НЗОК. Обикновено пък мотивите, с които се назначават новите са доста общи – „той е добър човек, добър професионалист”…
Проф. Плочев беше предложен от предишния министър на здравеопазването Николай Петров и беше избран, забележете, с единодушие от Народното събрание. Всички и управляващи, и опозиция гласуваха за него. Само няколко месеца по-късно той ще бъде освободен.
Според мен е голям дефект на управлението, че не казва истината защо един човек се освобождава от заеманата длъжност и защо се назначава друг. Последните няколко смени на управители на Здравната каса обществото не е информирано по какви причини се правят, никой не си е изкарал целия мандат.
Защо преди няколко месеца проф. Плочев зае по-агресивна позиция и срещу министъра на здравеопазването, и срещу правителството като цяло?
Не знам, трябва него да го питате. Човекът излезе и каза, че в бюджета не са предвидени пари за плащания към европейски здравноосигурителни фондове и беше упрекнат, че го е казал. Според министър Ананиев това не е трябвало да бъде казано пред обществото.
Първоначално, вие си спомняте, те казаха, че това не е вярно. В последствие извършиха проверка и се оказа, че изнесените данни от проф. Плочев са верни. 70 млн. необходими плащания ги няма в бюджета. Това е голям проблем.
Аз не знам дали си спомняте, че тогава заради това нещо финансовият министър дори настояваше да не се подписва Национален рамков договор. Заради този дефицит на средства, който се оказа, че има в бюджета на НЗОК.
Още по-интересно е, че тези данни са били известни още през лятото на предишната година. Още при предишния управител на НЗОК е внесена информация в Надзорния съвет на Касата за наличие на задължения за плащане към европейските здравноосигурителни фондове за лечение на български граждани. В Надзорния съвет, чийто председател тогава беше Кирил Ананиев.
На повърхността се виждат едни неща, които нямат логично обяснение. Затова човек като разсъждава върху причините защо се е случило така, кое налага това, остават съмнения, че има нещо скрито, нещо неизказано. Защото това, което се казва, няма логика. Няма как министърът, който доскоро е бил зам.-министър на финансите и председател на Надзорния съвет на НЗОК да не знае за дълга и да се изненадва от размера му. Това е несериозно.
Какъв човек трябва да застане сега начело на Здравната каса и виждате ли подходящ кандидат към момента?
(Смее се) Сега трябва да застане някой с ясната представа, че след няколко месеца ще го сменят. Това разбира се е в кръга на шегата.
Според мен трябва да се смени изцяло начинът на управление на НЗОК. В него има много тежък дисбаланс по отношение на правомощията.
На Надзорния съвет на Здравната каса са дадени много големи правомощия, включително и за вземане на оперативни решения. Той се състои предимно от случайно попаднали хора, избрани от никого и непредставляващи никого освен себе си или някакви битови интереси.
В същото време управителят на НЗОК се избира от Народното събрание като министър председателя – той също се избира от Народното събрание, а даже мандатът на управителя е по-дълъг от този на министър-председателя – той е 5 години. Та управителят на Здравната каса, на когото му е придадена такава тежест в избора, е всъщност със силно орязани правомощия за сметка на този Надзорен съвет, който е пълен със случайни хора.
Това нещо трябва да се промени много сериозно ако искаме тази Каса да се управлява както трябва и да се получи някаква стабилност и някаква устойчивост в следващите години.