Васко Начев е енергиен експерт с богат професионален опит. Работи като консултант по проучване и добив на нефт и газ в различни държави от Близкия Изток, Египет, Казахстан и последно в Индонезия.
Автор е на множество статии и анализи отнасящи се до нефтения и газов сектор както у нас, така и в международен план.
Вчера бяха гласувани малко изненадващо промените в Закона за данъчните складове. Това вероятно ще принуди Лукойл да сложи най-после измервателни уреди в своите складове и да започне да плаща повече данъци. Тази битка се води безуспешно още от времето на преждевременно починалия началник на Митниците Ваньо Танов. Ще спечели ли най-после правителството битката срещу руския монополист?
Напълно вярно е това, което казвате. Сагата започна още от 2010г. Тогава трябваше да бъдат инсталирани всички тези измервателни уреди. Но по една или друга причина, натиск от посока „Лукойл”, успяваше до момента да бъде отложено това във времето. По ред причини, които те изтъкваха. Но все едно – отдавна трябваше да се случи едно такова нещо.
Странното е, че тази форма беше приложена може би покрай другите неща, да не бъде изолирано, да на привлича толкова внимание. Не знам защо беше включено точно сега. Но отдавна трябваше да се случи едно такова нещо. Ситуацията с обемите, които „Лукойл” на практика контролира по този начин, изкривяват пазара и де факто имаме само на хартия демонополизиран пазар. Но като реалност, той си е под господстващото положение на „Лукойл”.
Но ще има ли успех това законодателство? „Лукойл” веднага заплаши, че може да спре доставката на бензин и да остави българите без гориво. Възможно ли е това да се случи?
Това е изключително несериозно. Не сме преди 10 или 15 години, където концентрацията на възможности и власт на пазара беше само в ръцете на „Лукойл”. Така че самите те нямат никаква изгода да направят това нещо, тъй като веднага ще има други играчи на пазара, които ще се възползват. Аз не смятам, че те ще предприемат такива действия. По-скоро това е опит, безуспешен разбира се, да се стресне обществото и най-вече тези, които предприемат стъпки в тази посока за въвеждането през законодателната инициатива, която се проявява.
При положение, че Европа е залята от много и евтин бензин и дизел, защо ние с такава предана упоритост продължаваме да купуваме на монополни цени от Лукойл?
Защото имаме злоупотреба с господстващо поведение. На практика печалбата, която реализират на всеки литър (говоря като цена на едро, но не дребните търговци) е над 60 стотинки. Каквито аргументи и мотиви да вадят, те са по-скоро обидни за потребителите, за техните клиенти – да продават в ситуация като тази с такива маржове.
Има ли България техническа възможност да внася петрол и петролни продукти от други търговци и ако няма как най-лесно би могло да се случи това?
То и сега има, в лицето на Инса и Сакс, и още няколко големи компании. Те и сега внасят. Ако въпросът ви е насочен към това дали бензиностанциите ще останат без дизел и бензин, това няма да се случи. И убеден съм, че няма такъв вариант.
Каква е в момента доставната цена на бензин и дизел на европейските борси и на каква купуваме ние?
Вижте, така не може да се сравняват нещата. Ние трябва да видим цена на едро преди данъци и акциз. Само така можем да правим сравненията, защото като крайна цена, у нас акцизът е най-ниският в Европа и затова не е уместно да сравняваме крайната цена.
Добре, какви са цените на едро на европейските борси?
Не мога в момента да ви кажа. Но последният път, когато правих сравнението, ние сме в средата като цена. Има доста държави, които продават доста по-евтино на едро. И в този смисъл няма никаква опасност.
Проблемът всъщност е, че ако внасяте от чужбина готов продукт – дизел или бензин – вие така или иначе трябва да минете през данъчен склад, където господстващо положение, с подставени лица, има „Лукойл”. Там е „заровено кучето”. Този въпрос трябва да бъде решен веднъж завинаги, за да се нормализира пазарът на горива у нас. В противен случай, в сегашната ситуация, няма как да се случи едно такова нещо.
Казахте, че има държави, които продават на много по-ниска цена на едро. Кои са те?
В момента не мога да цитирам, за да не злоупотребяваме. Шест или седем държави продават на по-ниски цени. Преди месец, крайната цена в Румъния, например, беше с 10 стотинки по-ниска. Но в същото време акцизът при тях е по-скъп. Тоест, в Румъния разликата в цените на горивата преди месец е 40 стотинки, на едно и то без допълнителни отстъпки – съвсем очевадни факти. 40 стотинки – представяте ли си? Това е страшно много, но такава е ситуацията.
Вие не може да внесете бензин от Румъния, без той да мине през данъчен склад у нас, който на практика се монополизира от „Лукойл”.
На нашите читатели би било интересно да кажете – с тези промени в Закона за данъчните складове, може ли да се очаква повишение на цените за крайните потребители?
В никакъв случай. Вижте, това е другата спекулация и от страна на Петролната и газова асоциация, която защитава своя най-голям член – „Лукойл”. Но това е несериозно. Пак казвам, с тези маржове, които реализират, да се втълпява на хората, че виждате ли това би повишило цените, защото те трябвало да направят разходи, е изключително несериозно.
Аз ще ви кажа друг факт – при цена на нефта от 50 долара, печалбата на „Лукойл” е 30 долара (когато преработват, говоря за суров петрол). Представете си какви печалби те реализират. А сега при тези ниски цени на петрола, съответно и крайният продукт трябва да бъде на много по-ниска цена. Те обаче, с мотива, че са понесли много загуби – да, действително консумацията, потреблението е паднало с 40-50%, но това беше за кратко време. Отново трафикът е доста оживен. Тоест, потреблението отново се връща, макар и не на същите нива, но на близки от преди.
И при положение, че те държат такива маржове, за мен това е повече от нагло поведение.
На финала ми се иска да Ви попитам – какво е моментното състояние на световния пазар на горивата. Знаем, че през последните месеци цените на суровия петрол спаднаха много, сега тръгват отново леко нагоре. Какво се случва на световните пазари?
Относно горивата, не бих се ангажирал, защото има много спекулативност, има много фактори, които влияят. Но що се касае за цена на суровия нефт – той се стабилизира на тези нива от 30 долара. Най-вероятно до края на годината малко ще поскъпне – да речем с 5-6 долара максимум. Това можем да очакваме. Тоест, няма никакви основания за твърдения от рода, че пазарът е нестабилен. Просто се търсят аргументи за извинение на високите цени, на които у нас се продава дизелът и бензинът. Няма никакви сериозни причини за подобно поведение.