От 2016 г. Весела Чернева е главен директор „Програми“ и директор на българския офис на Европейския съвет за външна политика. Преди това е директор на програма „Европа и съседи“ от 2013 г.
От февруари 2010 г. до март 2013 г. Весела Чернева e говорител на Министерство на външните работи. Директор е на българския офис на Европейския съвет за външна политика от 2008 г. и програмен директор в Център за либерални стратегии от 2003 г.
От 2004 до 2006 г. работи като секретар на Международната комисия за Балканите, председателствана от Джулиано Амато; наблюдаващ редактор на сп. „Foreign Policy – България“ от неговото създаване през април 2005 г.
От 2000 до 2003 г. Весела Чернева е работила като политически секретар в българското посолство във Вашингтон, САЩ, а преди това е била референт за Германия в Министерството на външните работи, София, България. Весела Чернева е Магистър по политически науки от университета в Бон, Германия.
Г-жо Чернева, ще удържи ли новият президент на ЕК Урсула фон дер Лайен баланса на силите в ЕС след изборите? Какво е характерно за програмата й?
Урсула фон дер Лайен има голямата задача да създаде комисия в един много по-фрагментиран ЕС от гледна точка на мнозинствата в ЕП и в страните-членки. Всъщност балансът между различните политически субекти е много крехък. Това си пролича и в преговорите преди да я изберат, и в програмата й.
Ако погледнем програмата на Вебер и нейната, ще видим вeднага резултата от тези преговори. Тя вкара много елементи от други програми – например от тази на Макрон за минимално заплащане като избягване на социален дъмпинг, от програмата на социалдемократите, които говорят за обща социална застраховка, дори от програмата на Зелените, въпреки че те не я подкрепиха. Т. е. това е най-малкият общ знаменател на основните идеи на политическите сили, които гласуваха за новият президент на ЕК Урсула фон дер Лайен.
Не е ли това също така причината програмата да има и много критици?
Това е компромисен документ и неминуемо той има много критици. Честно казано, мисля, че това не е от значение в момента. Важно е да видим каква комисия тя ще успее да състави. Говори се за голям брой икономически портфолиа.
Какво е вероятно да се промени с идването на Урсула фон дер Лайен на върха на Еврокомисията?
Аз не очаквам някакви големи, радикални промени, защото радикалните промени трябваше да дойдат с промени в договора на ЕС. Ставаше дума за намаляване на броя на комисарите, като всеки от тях има свои заместници и по този начин страните-членки са представени в ЕК. Това очевидно няма да стане, но с баланса между различните портфолиа ще видим акцента, който тя ще сложи и който ще бъде по-скоро в икономическата част.
Другото важно събитие, което трябва да се гледа, е началото на преговорите за Многогодишната финансова рамка и до каква степен Урсула фон дер Лайен ще удовлетвори желанията за твърдо свързване на условията за върховенство на закона с еврофондовете. С други думи, страни като Унгария и Полша, но и като Италия, могат да бъдат обект не чак на санкции, но поне на намаляване на техния бюджетен дял от бюджета на ЕС. За много хора бе важен знак, че управляващата партия в Полша подкрепи фон дер Лайен на гласуването и се предполага, че това ще се отрази на нейната позиция по отношение на свързването на върховенството на закона с бюджетната рамка.
Какви да очакваме от Урсула фон дер Лайен в отношенията със САЩ и Русия?
В момента е рано да се коментира, първо трябва да видим как ще минават разделителните линии по тези теми. Все пак смятам, че тя ще иска, така да се каже, „да играе в центъра“ в отношенията с тези страни.